Puutarhakaupan kilpailurakenne ja kilpailukäyttäytyminen
Isomaa, Mari (2012)
Isomaa, Mari
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida puutarha-alan rakenteellista ja toiminnallista dynamiikkaa Suomessa. Tutkielman pyrkimyksenä on rakentaa kuva toimialan toimijoista ja kilpailusta sekä saada selville liiketoiminnan menestymisen ehdot.
Ketjut hallitsevat Suomen puutarhakauppaa, mutta paikallisilla markkinoilla yksityisillä puutarhamyymälöillä voi olla merkittävä asema. Rakenneanalyysin perusteella voidaan todeta, että uusia kilpailijoita tulee markkinoille, koska alalle on helppo tulla. Tavallisesti uudet alalle tulevat puutarhamyymälät ovat pieniä, mutta myös ketjuja on tullut alalle. Puutarhamyymälöiden asiakaskunta muodostuu pääasiassa puutarha-harrastajista ja pihankunnostajista.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua eli puolistrukturoitu haastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi puutarha-alan vähittäiskauppaa harjoittavaa yritystä Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Yrityksistä muodostui empiirisen aineiston perusteella kolme ryhmää: yksityiset erikoistuneet puutarhamyymälät, halpakauppaketjut ja puutarhakauppaan erikoistuneet marketit.
Yksityiset erikoistuneet puutarhamyymälät ovat valinneet kilpailustrategiaksi differoinnin ja keskittymisen. Differointi perustuu palveluun, osaamiseen, asiakaspalveluun sekä laadukkaisiin kasveihin. Arvoa asiakkaille tuovat asiantuntemus, laatu ja kasvien laaja valikoima. Halpakauppaketjut ovat valinneet perusstrategiaksi kustannusjohtajuuden. Asiakkaille halvan hinnan mahdollistavat kustannustehokas tapa toimia ja tehokas hankinta. Arvoa asiakkaille tuovat halvat hinnat ja pitkät aukioloajat. Puutarhakauppaan erikoistuneilla marketeilla kilpailustrategiat ovat differointi ja edullinen hinta. Arvoa asiakkaille tuovat laaja valikoima, pitkät aukioloajat, helppo ostaminen, myymälöiden hyvä sijainti, kanta-asiakasedut ja edulliset hinnat.
Ketjut hallitsevat Suomen puutarhakauppaa, mutta paikallisilla markkinoilla yksityisillä puutarhamyymälöillä voi olla merkittävä asema. Rakenneanalyysin perusteella voidaan todeta, että uusia kilpailijoita tulee markkinoille, koska alalle on helppo tulla. Tavallisesti uudet alalle tulevat puutarhamyymälät ovat pieniä, mutta myös ketjuja on tullut alalle. Puutarhamyymälöiden asiakaskunta muodostuu pääasiassa puutarha-harrastajista ja pihankunnostajista.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua eli puolistrukturoitu haastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi puutarha-alan vähittäiskauppaa harjoittavaa yritystä Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Yrityksistä muodostui empiirisen aineiston perusteella kolme ryhmää: yksityiset erikoistuneet puutarhamyymälät, halpakauppaketjut ja puutarhakauppaan erikoistuneet marketit.
Yksityiset erikoistuneet puutarhamyymälät ovat valinneet kilpailustrategiaksi differoinnin ja keskittymisen. Differointi perustuu palveluun, osaamiseen, asiakaspalveluun sekä laadukkaisiin kasveihin. Arvoa asiakkaille tuovat asiantuntemus, laatu ja kasvien laaja valikoima. Halpakauppaketjut ovat valinneet perusstrategiaksi kustannusjohtajuuden. Asiakkaille halvan hinnan mahdollistavat kustannustehokas tapa toimia ja tehokas hankinta. Arvoa asiakkaille tuovat halvat hinnat ja pitkät aukioloajat. Puutarhakauppaan erikoistuneilla marketeilla kilpailustrategiat ovat differointi ja edullinen hinta. Arvoa asiakkaille tuovat laaja valikoima, pitkät aukioloajat, helppo ostaminen, myymälöiden hyvä sijainti, kanta-asiakasedut ja edulliset hinnat.