Alkuperämaa elintarvikkeen arvon kokemisessa - Erityistarkastelussa juustot
Kasila, Kaisa (2014)
Kasila, Kaisa
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kansainvälisen ruokatarjonnan lisääntymisen myötä, kuluttajien kiinnostus ruuan alkuperästä on kasvanut nopeasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälainen rooli alkuperämaalla on elintarvikkeen ja erityisesti juuston arvon kokemisessa. Tavoitteena on rakentaa fenomenologis-hermeneuttista tieteenfilosofiaa mukaillen parempaa ymmärrystä alkuperämaan vaikutuksesta arvoulottuvuuksiin ja tätä kautta koettuun arvoon.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on luoda esiymmärrys elintarvikkeiden alkuperämaan vaikutuksista koetun arvon muodostumisessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan alkuperämaan vaikutusten aktivoitumista ja sen linkittymistä koetun arvon muodostumiseen. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää empirian avulla, minkälaisia arviointeja kuluttajat liittävät eri alkuperämaissa valmistettuihin juustoihin. Empiirinen aineisto kootaan kolmen ryhmähaastattelun avulla, jossa keskustelujen rikastuttamiseksi hyödynnetään kuvakollaasi-menetelmää. Kollaasit on muodostettu elintarvikkeiden ja erityisesti juuston kulutukseen viittaavista kuvista. Tutkimuksen kolmantena tavoitteena on selvittää, minkälaisia mainintoja teoreettisessa viitekehyksessä käsitellyt arvoulottuvuudet saavat eri alkuperää olevien juustojen kohdalla.
Tutkimustuloksista voitiin todeta alkuperämaan selkeä linkittyminen arvoulottuvuuksiin ja täten koettuun arvoon. Arvoulottuvuudet osoittautuivat kuluttajien subjektiivisiksi kokemuksiksi, jotka varioivat eri alkuperämaiden kohdalla. Alkuperämaan rooli tuotearviossa voitiin huomata selkeästi kasvavaksi tekijäksi suomalaisten kuluttajien keskuudessa.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on luoda esiymmärrys elintarvikkeiden alkuperämaan vaikutuksista koetun arvon muodostumisessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan alkuperämaan vaikutusten aktivoitumista ja sen linkittymistä koetun arvon muodostumiseen. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää empirian avulla, minkälaisia arviointeja kuluttajat liittävät eri alkuperämaissa valmistettuihin juustoihin. Empiirinen aineisto kootaan kolmen ryhmähaastattelun avulla, jossa keskustelujen rikastuttamiseksi hyödynnetään kuvakollaasi-menetelmää. Kollaasit on muodostettu elintarvikkeiden ja erityisesti juuston kulutukseen viittaavista kuvista. Tutkimuksen kolmantena tavoitteena on selvittää, minkälaisia mainintoja teoreettisessa viitekehyksessä käsitellyt arvoulottuvuudet saavat eri alkuperää olevien juustojen kohdalla.
Tutkimustuloksista voitiin todeta alkuperämaan selkeä linkittyminen arvoulottuvuuksiin ja täten koettuun arvoon. Arvoulottuvuudet osoittautuivat kuluttajien subjektiivisiksi kokemuksiksi, jotka varioivat eri alkuperämaiden kohdalla. Alkuperämaan rooli tuotearviossa voitiin huomata selkeästi kasvavaksi tekijäksi suomalaisten kuluttajien keskuudessa.