Opponointi oppimistilanteena

Artikkeli
Osuva_Hirsto_Soronen_2020.pdf - Lopullinen julkaistu versio - 246.84 KB

Kuvaus

© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
Yliopistojen tutkielmaseminaareissa työskentelyyn sisältyy oman työn kirjoittamisen lisäksi seminaaritapaamisia ja tutkielmatekstien käsittelyä yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Yleinen käytäntö tutkielmaseminaarissa on opponointi, jossa tarkastellaan toisen opiskelijan tutkielmatekstiä suhteessa tieteellistä tutkimusta ja kirjoittamista koskeviin ihanteisiin ja ohjeisiin, annetaan palautetta ja keskustellaan tekstistä yhdessä. Opponoinnilla on parhaimmillaan arvoa niin opponentille, tutkielman kirjoittajalle kuin muille seminaarin osallistujillekin. Tässä artikkelissa tarkastelemme opponointiprosessin ja erityisesti seminaarissa käytävän opponointikeskustelun luonnetta eri näkökulmista: vertaispalautteena ja -tukena, tekstin kehittämisen prosessina, affektiivisena vuorovaikutuksena, tieteellisen toimijuuden kehittämisenä sekä yhteisöllisen tiedon rakentamisena ja vastuun jakamisena. Artikkelimme pohjautuu aiempaan opponointia ja palautteenantoa käsittelevään tutkimukseen sekä käytännön kokemuksiimme Vaasan yliopiston viestintätieteiden tutkielmaseminaarien vetäjinä ja pro gradu -tutkielmien ohjaajina.

Emojulkaisu

Tieteellinen kirjoittaminen tiedeyhteisössä

ISBN

978-952-68538-8-8

ISSN

2242-685X
2242-6841

Aihealue

Sarja

VAKKI publications|11

OKM-julkaisutyyppi

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa