Onko vaikuttavuudesta tullut synonyymi sote-palvelujen tuottavuuden parantamiseksi?
Pysyvä osoite
Kuvaus
©2024 Henkilöstöjohdon ryhmä Henry.
Sosiaali- terveydenhuollon kehittämistä on viime vuosina ohjannut vahvasti vaikuttavuusretoriikka; julkisessa keskustelussa puhutaan vaikuttavuusperusteisesta toiminnasta ja vaikuttavuustiedolla johtamisesta. Samalla keskustelu henkilöstön riittävyydestä, saatavuudesta ja jaksamisesta on aiheuttanut kasvavaa huolta. Sosiaalija terveydenhuollon palvelujen saatavuuden ja vaikuttavuuden turvaaminen edellyttävät osaavaa henkilöstöä ja henkilöstöä arvostavaa johtamista. Vaikuttavuus määritellään usein sosiaali- ja terveydenhuollossa palveluilla aikaansaatuna vaikutuksena, kuten terveytenä, hyvinvointina tai muuna toivottuna muutoksena. Tässä artikkelissa tarkastelemme vaikuttavuutta osana julkisen toiminnan tuloksellisuuden johtamista ja pohdimme hallintotieteellisestä näkökulmasta, millaisiin lähtökohtiin ja olettamuksiin nykyinen sote-palvelujen kehittämiskeskustelu perustuu. Artikkeli tarjoaa lukijalle käsityksen vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantamisen monitulkintaisuudesta sekä välineitä moniulotteisen tuloksellisuusilmiön ymmärtämiseen.
Emojulkaisu
ISBN
ISSN
2343-2055
1235-2055
1235-2055
Aihealue
Kausijulkaisu
Työn tuuli|33
OKM-julkaisutyyppi
D1 Artikkeli ammattilehdessä