CASE FIRMAKIRJA - Pienten ja keskisuurten yritysten hankinnan ja myynnin tehostamiseen tähtäävän palveluinnovaation kehittäminen

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tässä tutkielmassa selvitetään case-esimerkin avulla, minkälaisella yhteisöpalvelu-teknologiaan pohjautuvalla uudenlaisella internet-palvelulla voitaisiin tehostaa pk-yritysten hankintaan, myyntiin ja verkostoitumiseen liittyviä toimintoja business-to-business kentällä. Liiketoimintasuunnitelman laatimisen avulla pohjustetaan tämän näkemyksen siirtämistä käytännössä uudeksi innovatiiviseksi palvelutuotteeksi. Tutkimus toteutetaan empiirisessä osiossa kvalitatiivisen tapaustutkimusken keinoin. Tutkielman alussa luodaan laaja katsaus yritysten verkostoitumiseen, hankinta- ja myyntitoimintoihin sekä tutustutaan liiketoimintasuunnitelman laatimisen periaatteisiin ja tavoitteisiin. Käyttäjätarpeiden kartoitus on yksi liiketoimintasuunnitelmien tärkeimmistä osioista ja se on toteutettu tässä tutkielmassa poikkeuksellisesti teoriaan pohjautuvalla tutkimuksella. Käyttäjätarpeiden kartoittamisen jälkeen esitellään Firmakirja-hankkeen tavoitteet ja laaditaan liiketoimintasuunnitelma, joka toimii suunnannäyttäjänä hankkeen käytännön toteuttamisen aikana. Liiketoimintasuunnitelman jatkoksi laadittiin vielä kehittämissuunnitelma, johon sisältyi muun muassa ominaisuusmäärittelyjä, palvelun rakenteen suunnittelua sekä alustavertailu. Kehittämissuunnitelma toimi luontevana jatkona itse liiketoimintasuunnitelmalle, ja sen anti koettiin hyödylliseksi myöhemmin itse projektin toteutuksen aikana. Tutkielman lopuksi luodaan katsaus toteutetun innovatiivisen palvelutuotteen nykytilanteeseen ja käydään läpi projektin aikana tehtyjä valintoja.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi