Kopiosta kriisiksi. Marimekko Oyj:n kriisiviestintä kopiointisyytösten aikana

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tutkimuksen päätavoitteena on tarkastella Marimekko Oyj:n kriisiviestintää keväällä 2013 alkaneen, noin puoli vuotta kestäneen kopiointiepäilyjen sarjan aikana. Tapahtumasarjan aikana Marimekkoa kohtaan esitettiin useita kopiointisyytöksiä. Kopiointisyytökset tulivat ilmi Ylelle ja MTV3:lle tulleiden yleisövihjeiden kautta ja Marimekko vastasi niihin lehdistötiedotteiden, haastattelujen sekä sosiaalisen median kanavia apuna käyttäen. Aineistona tässä tapaustutkimuksessa käytetään Marimekon antamia lehdistötiedotteita ja haastatteluja kopiointisyytöksiin liittyen. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään sisällön analyysiä ja diskurssianalyysiä. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kriisiviestinnän ja maineenhallinnan käsitteistä. Aineiston käsittely aloitetaan haastattelujen litteroinnilla ja lehdistötiedotteiden huolellisella läpiluvulla. Tämän jälkeen jaetaan kriisiviestinnän tavoitteet ryhmiin ja etsitään aineistosta mahdollisimman paljon erilaisia puhetapoja, jotka luokitellaan viitekehyksen avulla tehtyyn luokitteluun.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi