Markkinoiden tilan vaikutus momentum-ilmiöön Helsingin arvopaperipörssissä

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää momentum-ilmiön ilmentymistä Helsingin arvopaperipörssissä vuosina 1998–2008 sekä tutkia, miten markkinoiden suhdanne vaikuttaa momentum-tuottoihin. Lyhyesti sanottuna momentum-ilmiöllä tarkoitetaan osakkeiden tuottojen samansuuntaisen liikkeen jatkuvuutta. Sijoittajat pyrkivät hyötymään momentum-ilmiöstä ostamalla aikaisemmin parhaiten menestyneitä osakkeita ja myymällä lyhyeksi huonoiten menestyneitä osakkeita. Tutkimuksen empiirisessä osiossa osakkeet jaetaan portfolioihin niiden aiem-man menestyksen perusteella. Tämän jälkeen osakkeista muodostetuista portfolioista ostetaan aiemmin parhaiten menestyneiden osakkeiden portfolio ja myydään lyhyeksi huonoiten pärjänneiden osakkeiden portfolio. Tutkimuksessa on käytetty yhteensä 16 erilaista strategiaa erilaisten tarkastelu- ja pitoperiodien mukaan. Markkinoiden tila on otettu huomioon siten, että markkinoiden tilaksi on määritelty nousussa, jos tarkastelu- ja pitoajan aikana markkinoiden tuotto on ollut positiivista ja laskussa jos tuotto on ollut negatiivista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että OMX Helsingissä momentum-strategiaa käyttämällä voidaan saavuttaa markkinoita suurempia tuottoja. Tämän lisäksi havaittiin, että markkinoiden tilalla on huomattava merkitys momentum-tuottojen suuruuksiin. Nousumarkkinassa momentum-strategiat tuottivat kes-kimäärin 0,76 % kuukaudessa ja laskusuhdanteessa vain -0,15 %.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi