Pikaviestinohjelman käytettävyyden arviointi ja testaus - Tarkastelun kohteena Windows Live Messenger

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka laite tai ohjelma toimii todellisessa käyttötilanteessa. Hyvällä käytettävyydellä voidaan parantaa esimerkiksi tuotteen käyttömukavuutta ja tehokkuutta. Se on usein ratkaiseva tekijä, joka saa kuluttajan hankkimaan ohjelman ja käyttämään sitä aktiivisesti. Tässä tutkimuksessa tutustutaan verkosta vapaasti ladattavissa olevaan Windows Live Messenger -pikaviestinohjelmaan, ja arvioidaan ohjelman käytettävyyttä Jakob Nielsenin laatiman kymmenen heuristisen säännön teorian perusteella. Lisäksi pikaviestinohjelmalle tehdään käytettävyystesti, johon osallistuu neljä koehenkilöä. Tutkimuksessa ilmenee ensinnäkin se, että parhaisiin tuloksiin päästään yhdistämällä käytettävyyden eri arviointimenetelmiä. Heuristisen analyysin ja käytettävyystestauksen avulla paljastuu monia käytettävyyden ongelmia. Heuristisen analyysin avulla voi ottaa kantaa myös ohjelman positiivisiin puoliin. Asiantuntija-arvioinnin ja käytettävyystestien perusteella voi todeta, että Windows Live Messenger täyttää käytettävyyden perusvaatimukset mutta tietyin varauksin. Kokenut käyttäjä onnistuu tekemään toimintoja tehokkaasti, mutta aloittelijalle käyttöliittymä tuottaa ongelmia. Tarkempien tulosten saamiseksi tarvitaan mielellään 3–4 henkilöä kutakin käyttäjäryhmää kohden, eli sama testihenkilömäärä ryhmittäin, joka on tämän suuntaa antavan tutkielman testiryhmän kokonaismäärä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi