Jaettu asiakasdata arvon luomisen pohjana : Kuluttajanäkökulma vähittäiskaupan alalla
Pysyvä osoite
Kuvaus
Tämän tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään paremmin kuluttajien kokemuksia sekä
näkemyksiä liittyen arvon kokemiseen, jota luodaan jaetun asiakasdatan avulla. Tutkimus
painottuu tarkastelemaan ilmiötä vähittäiskaupan alalla. Lisäksi tutkimuksen avulla selvitetään
kuluttajien välisiä eroja ilmiöön liittyen.
Tutkimuksen ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään data-analytiikkaa, miten dataa
hallinnoidaan sekä asiakasdatan peruskäsitteet. Toisessa teorialuvussa käsitellään tekijöitä,
joiden avulla arvoa luodaan kuluttajille digitaalisessa ympäristössä. Tutkimuksen teoreettinen
viitekehys kuvaa tekijöistä, joiden avulla arvoa luodaan kuluttajille. Tutkimuksen aineisto on
kerätty yksilöllisillä teemahaastatteluilla eli kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus. Analyysi on
toteutettu hyödyntämällä sisällönanalyysiä. Haastattelut toteutettiin etä- ja lähihaastatteluina,
jonka jälkeen ne on litteroitu osittain Word:in avulla. Lopuksi litteroitua tekstiä täydennettiin ja
kirjoitettiin puhtaaksi. Tulokset osoittivat, että kuluttajat ovat kokeneet saavansa arvoa jaetun
asiakasdatan pohjalta. Arvon kokeminen on voinut jäädä saavuttamatta, jos dataa ei ole
onnistuttu hyödyntämään sekä kohdentamaan oikein. Kuluttajat arvostivat jaetun datan
osuvuutta, konkreettista hyödyllisyyttä sekä heidän tietojensa vastuullista käsittelemistä.
Tuloksista löydettiin neljä teemaa, joihin liitettiin keskeisemmät havainnot. Nämä neljä teemaa
ovat asiakasdata osana arkea, datan jakamisen muodostama arvo, luottamus datan hallintaan
ja tulevaisuuden kehitystoiveet.
Tutkimuksen johtopäätöksissä on käsitelty tutkimuksen keskeisimmät tulokset, teoreettiset
implikaatiot, liikkeenjohdolliset kehitysehdotukset sekä tutkimuksen rajoitukset ja
jatkotutkimusehdotukset. Keskeisimmissä tuloksissa nostetaan esille tekijät, joiden perusteella
kuluttajien kokema arvo muodostuu. Oleelliseksi tekijäksi nousi se, että jaetun asiakasdatan
avulla pystytään vahvistamaan asiakkuutta, mutta tietyissä tilanteissa asiakkuus voi myös
heikentyä datan hyödyntämisen myötä. Teoreettisissa implikaatioissa tuodaan esille
tutkimuksen havaintoja rinnastettuna kirjoitettuun teoriaan. Tulevaisuudessa odotetaan
tekoälyn kehityksen myötä, että dataa pystytään hyödyntämään entistä paremmin arvon
luomisessa kuluttajille. Liikkeenjohdollisissa ehdotuksissa on annettu ehdotuksia sekä keinoja
yrityksille parantaa asiakasdatan hyödyntämistä arvon luomisen näkökulmasta.
