Visuaaliset käyttöliittymäsuunnittelun trendit verkkosivujen käyttöliittymissä : Tarkastelussa suomalaiset markkinoinnin osaajayritykset
Pysyvä osoite
Kuvaus
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä visuaalisia keinoja markkinoinnin osaajayritykset käyttävät verkkosivujensa käyttöliittymissä ja seuraavatko ne käyttöliittymäsuunnittelun trendejä. Tutkielmassa tarkasteltiin verkkosivujen käyttöliittymäsuunnittelun trendejä vuo-sien 2021–2023 ajalta. Verkkosivujen käyttöliittymien visuaalisuutta tutkittiin viiden visuaali-suuden keinon avulla, jotka olivat Schlatterin ja Levinsonin luokittelun mukaisesti sommittelu, värit, typografia, kuvat ja grafiikka sekä liikkuminen ja valinnat. Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta osasta, joista ensimmäinen koostui 20 käyttöliittymäsuunnittelun trendejä käsitte-levästä artikkelista ja toinen 10 suomalaisen markkinoinnin osaajayrityksen verkkosivujen etusivuilta kerätystä aineistosta.
Tutkielman teoriassa käsiteltiin verkkosivujen käyttöliittymiä ja niissä käytettäviä visuaalisia keinoja. Teoriassa paneuduttiin tarkemmin sommitteluun, väreihin, typografiaan, kuviin ja grafiikkaan sekä liikkumiseen. Teoriassa käsiteltiin myös trendejä yleisesti ja sitä, miten tren-dit muodostuvat, miten niitä voi tunnistaa ja mitä erilaisia trendin tasoja on havaittavissa. Tutkielmassa analyysi suoritettiin ensin listaamalla artikkeleissa havaitut trendit ja sen jälkeen luokittelemalla ne viiden visuaalisuuden keinon avulla. Samoin myös tarkastellut verkkosivu-jen etusivut käytiin läpi näiden keinojen avulla. Tarkastelun avuksi luotiin jokaiselle visuaali-suuden keinolle teemat ja apukysymykset. Lopuksi tarkasteltujen etusivujen visuaalisia kei-noja verrattiin artikkeleista listattuihin trendeihin.
Tutkielman tuloksena havaittiin, että verkkosivujen käyttöliittymäsuunnittelussa on esiinty-nyt erilaisia trendejä vuosien 2021–2023 aikana. Trendejä on myös havaittavissa tarkastelluilla markkinoinnin osaajayritysten verkkosivujen etusivuilla. Trendejä otettiin aineiston artikke-leista tarkempaan tarkasteluun yhteensä 15 kappaletta. Eniten mainintoja artikkeleissa saivat skeuo-, neu- ja lasimorfismin, minimalismin sekä 3D-grafiikan trendit. Tarkastelluilla etusivuil-la havaittiin vähintään kaksi, maksimissaan seitsemän ja keskimäärin viisi trendiä per etusivu. Vaikka joitakin trendejä, ei havaittu tarkastelluilla etusivuilla lainkaan, suurin osa trendeistä oli etusivuilla edustettuina. Eniten etusivuilla oli nähtävissä trendeistä mikrovuorovaikutusta, liikkeen designia sekä isoa ja näyttävä typografiaa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suuri osa tarkastelluista markkinoinnin osaa-jayrityksistä hyödynsi useaa eri käyttöliittymäsuunnittelun trendiä verkkosivuillaan. Ne olivat ottaneet trendejä nopeasti käyttöön, koska tutkielmassa tarkasteltiin trendejä kolmen viime vuoden ajalta ja mukana oli myös uusia nousevia trendejä, kuten liikkuva typografia. Tämän perusteella tarkastelluista yrityksistä seitsemän voisi luokitella sopivan Vejlgaardin timantti-trendimallin mukaisesti joko suunnannäyttäjiin tai trendien seuraajiin.
