Transaktiokustannukset ja laatu : Vertaileva tapaustutkimus yksityisistä ja julkisista perusterveydenhuoltopalveluista neljällä suomalaispaikkakunnalla
Transaction Costs and Quality : A Comparative Case Study on Private and Public Primary Health Care Services in Four Finnish Municipalities
Transaction Costs and Quality : A Comparative Case Study on Private and Public Primary Health Care Services in Four Finnish Municipalities
Pysyvä osoite
Kuvaus
Transaktiokustannukset ja laatu: Vertaileva tapaustutkimus yksityisistä ja julkisista perusterveydenhuoltopalveluista neljällä suomalaispaikkakunnalla
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin yksityisiä ja julkisia perusterveydenhuollon palveluita neljällä suomalaispaikkakunnalla. Kullakin paikkakunnalla on käytössään erilainen palveluiden tuottamismalli. Tutkimuksen teoreettisenä viitekehyksenä toimivat transaktiokustannusteoria sekä laadun teoreettis-käsitteellinen tarkastelu. Transaktiokustannusteorian mukaisesti palvelut tulisi järjestää joko omana tuotantona tai markkinamuotoisesti sen mukaan kumpi on edullisempaa. Transaktiokustannuksia syntyy palvelun tuottajan etsimisestä, kilpailutuksesta ja sopimusten tekemisestä, tuottajan valvomisesta sekä tulosten mittaamisesta. Monipuolisemman vertailuasetelman luomiseksi mukaan otettiin myös laatuaspekti, jolla tarkasteltiin asiakkaiden palveluille asettamia ennakko-odotuksia sekä toteutuneen palvelun laatua.
Tutkimuksen transaktiokustannuksia kartoittavan aineiston muodosti 20 terveyspalveluiden hankinnasta ja tuottamisesta vastaavan päätöksentekijän haastattelua, joista viisi kohdentui kullekin tutkimuspaikkakunnalle. Asiakkaiden laatuodotuksia ja kokemuksia kartoitettiin lomaketutkimuksella. Terveysasemien asiakkaiden ennakko-odotuksia mittaavia lomakkeita palautui 175 kappaletta, ja koetun palvelukokemuksen laatua mittaavia lomakkeita 181 kappaletta.
Keskeisenä tutkimustuloksena nousi esiin, että millään tutkimuspaikkakunnista ei pystytty arvioimaan reaalisia euromääräisiä transaktiokustannuksia. Transaktiokustannuksia ilmeni kuitenkin kaikissa tuottamismalleissa, niiden luokkien painottuen eri tavoin. Uuteen tuottamismalliin siirryttäessä suunnittelutyö kannattaa tehdä huolellisesti, sillä liian kiireellä aikataululla erilaiseen tuottamistapaan siirryttäessä saattaa ilmetä hallinnollisia haasteita myöhemmässä vaiheessa. Transaktioihin liittyvät haasteet eivät kuitenkaan ilmenneet tutkimuksessa asiakkaille saakka näkyvinä laatuongelmina. Kaikilla tutkimuspaikkakunnilla asiakkaiden laatuodotukset ja toteutuneen palvelun laatu olivat korkealla tasolla, siitä riippumatta oliko palveluntuottajana yksityinen tai julkinen taho.
URI
DOI
Emojulkaisu
ISBN
978-952-476-890-0
ISSN
2323-9123
0355-2667
0355-2667
Aihealue
Sarja
Acta Wasaensia|434
OKM-julkaisutyyppi
G4 Monografiaväitöskirja
Saavutettavuusominaisuudet
Ei tietoa saavutettavuudesta
