Yrityskaupat kasvun ja uudistumisen strategiana : Strategisen uudistumisen analyysi
Niemi, Liisa (2019-10-21)
Niemi, Liisa
21.10.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102134072
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102134072
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristöissä tapahtuu jatkuvasti muutoksia. Säilyttääkseen ja luodakseen kestävää kilpailuetua on yritysten varmistettava, että niillä on käytettävissään sellaiset resurssit ja dynaamiset kyvykkyydet, joilla ne pystyvät näihin muutoksiin vastaamaan.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan valitussa tutkimustapauksessa vuosina 2014-2018 toteutuneita yrityskauppoja ja niiden seurauksena tapahtunutta strategista uudistumista. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla tarkasteltavaa ilmiötä ja strategista uudistumista resurssiperustaisen strategianäkemyksen ja strategisen uudistumisen viitekehyksen avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu sekundaariaineistosta eli valmiista kirjallisista julkaisuista, kuten tarkasteltavan organisaation tiedotteista ja vuosikertomuksista, sekä primääriaineistosta, joka kerättiin viidellä keskustelunomaisella syvähaastattelulla. Aineistoa analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tarkasteltavan organisaation kasvu- ja yrityskauppastrategiasta tunnistettiin resurssiperustaisen strategianäkemyksen mukaisia piirteitä. Yrityskaupoilla tavoiteltiin tutkimuskohteen oleviin resursseihin nähden samankaltaisia tai täydentäviä resursseja. Strategista uudistumista tarkasteltiin ja tunnistettiin Juha Tallin (2014) mallin mukaisesti yrityskaupan osapuolten resursseissa, liiketoiminnassa ja strategiassa. Yrityskauppojen seurauksena tutkimuskohteen resurssit uudistuivat esimerkiksi tuote- ja palvelutarjoaman sekä uuden henkilöstön ja henkilöstön kyvykkyyksien kautta. Liiketoiminta uudistui esimerkiksi yrityskauppojen mahdollistaman ristiin myynnin seurauksena. Strategian uudistuminen tunnistettiin esimerkiksi tutkimuskohteen strategisen asemoinnin uudistumisessa operaattoritoimijasta ICT-toimijaksi.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan valitussa tutkimustapauksessa vuosina 2014-2018 toteutuneita yrityskauppoja ja niiden seurauksena tapahtunutta strategista uudistumista. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla tarkasteltavaa ilmiötä ja strategista uudistumista resurssiperustaisen strategianäkemyksen ja strategisen uudistumisen viitekehyksen avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu sekundaariaineistosta eli valmiista kirjallisista julkaisuista, kuten tarkasteltavan organisaation tiedotteista ja vuosikertomuksista, sekä primääriaineistosta, joka kerättiin viidellä keskustelunomaisella syvähaastattelulla. Aineistoa analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tarkasteltavan organisaation kasvu- ja yrityskauppastrategiasta tunnistettiin resurssiperustaisen strategianäkemyksen mukaisia piirteitä. Yrityskaupoilla tavoiteltiin tutkimuskohteen oleviin resursseihin nähden samankaltaisia tai täydentäviä resursseja. Strategista uudistumista tarkasteltiin ja tunnistettiin Juha Tallin (2014) mallin mukaisesti yrityskaupan osapuolten resursseissa, liiketoiminnassa ja strategiassa. Yrityskauppojen seurauksena tutkimuskohteen resurssit uudistuivat esimerkiksi tuote- ja palvelutarjoaman sekä uuden henkilöstön ja henkilöstön kyvykkyyksien kautta. Liiketoiminta uudistui esimerkiksi yrityskauppojen mahdollistaman ristiin myynnin seurauksena. Strategian uudistuminen tunnistettiin esimerkiksi tutkimuskohteen strategisen asemoinnin uudistumisessa operaattoritoimijasta ICT-toimijaksi.