Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrityskaupat kasvun ja uudistumisen strategiana : Strategisen uudistumisen analyysi

Niemi, Liisa (2019-10-21)

 
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma (1.558Mb)
Lataukset: 

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Niemi, Liisa
21.10.2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102134072
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristöissä tapahtuu jatkuvasti muutoksia. Säilyttääkseen ja luodakseen kestävää kilpailuetua on yritysten varmistettava, että niillä on käytettävissään sellaiset resurssit ja dynaamiset kyvykkyydet, joilla ne pystyvät näihin muutoksiin vastaamaan.

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan valitussa tutkimustapauksessa vuosina 2014-2018 toteutuneita yrityskauppoja ja niiden seurauksena tapahtunutta strategista uudistumista. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla tarkasteltavaa ilmiötä ja strategista uudistumista resurssiperustaisen strategianäkemyksen ja strategisen uudistumisen viitekehyksen avulla.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu sekundaariaineistosta eli valmiista kirjallisista julkaisuista, kuten tarkasteltavan organisaation tiedotteista ja vuosikertomuksista, sekä primääriaineistosta, joka kerättiin viidellä keskustelunomaisella syvähaastattelulla. Aineistoa analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.

Tarkasteltavan organisaation kasvu- ja yrityskauppastrategiasta tunnistettiin resurssiperustaisen strategianäkemyksen mukaisia piirteitä. Yrityskaupoilla tavoiteltiin tutkimuskohteen oleviin resursseihin nähden samankaltaisia tai täydentäviä resursseja. Strategista uudistumista tarkasteltiin ja tunnistettiin Juha Tallin (2014) mallin mukaisesti yrityskaupan osapuolten resursseissa, liiketoiminnassa ja strategiassa. Yrityskauppojen seurauksena tutkimuskohteen resurssit uudistuivat esimerkiksi tuote- ja palvelutarjoaman sekä uuden henkilöstön ja henkilöstön kyvykkyyksien kautta. Liiketoiminta uudistui esimerkiksi yrityskauppojen mahdollistaman ristiin myynnin seurauksena. Strategian uudistuminen tunnistettiin esimerkiksi tutkimuskohteen strategisen asemoinnin uudistumisessa operaattoritoimijasta ICT-toimijaksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste