Ikäihmisten toimintakyvyn arviointi osana palveluiden suunnittelua ja kehittämistä maakuntien tasolla
Virolainen, Milla (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Ajankohtaiset muutokset kuntarakenteessa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteessa vaikuttavat ikäihmisille suunnattujen palveluiden järjestämiseen ja kehittämiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tulevat maakuntien järjestettäviksi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävän jäädessä edelleen kuntien vastuulle. Ikäihmisten palveluissa palvelurakennetta muutetaan keskittyen kotiin vietäviin palveluihin ympärivuorokautisen hoivan tarvetta vähentäen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ikäihmisten palveluiden tärkeimpiä kehittämissuuntia erityisesti palvelutarpeen arvioinneista saatavan tiedon hyödyntämisen näkökulmasta sekä selvittää, miten arviointia voitaisiin kehittää osana palvelujen vaikuttavuuden parantamista tulevaisuudessa. Tarkastelu toteutetaan ajankohtaisen maakunta- ja sote-uudistuksen mukaisesti maakunnallisella tasolla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu palvelun käsitteestä sekä palvelutarpeen arvioinnista. Palvelutarpeen arviointi on merkittävässä osassa palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Ikäihmisten palveluissa palvelutarpeen arviointiin liittyy useita tekijöitä, jotka vaikuttavat palvelutarpeen arvioinnin onnistumiseen ja sitä kautta koko palveluprosessin vaikuttavuuteen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada esiin haastateltavien näkemykset oman maakuntansa toiminnasta nykyhetkellä ja kartoittaa tulevaisuuden näkemyksiä. Tutkimuksessa käytetty aineistonkeruumenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluun osallistui yhteensä 12 haastateltavaa, jotka kaikki työskentelevät asiantuntijatehtävissä ikäihmisten palveluiden parissa edustamassaan maakunnassa. Tutkimuksen aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tärkeimpinä ikäihmisten palveluiden kehittämiskohteina pidetään kotihoidon palveluita, kuntouttavaa toimintaa ja erilaisia tukipalveluita, jotta palvelujärjestelmä tukisi paremmin kotona asumista ympärivuorokautisen hoidon sijaan. Lisäksi tulokset osoittavat, että palvelujärjestelmän osalta palvelujen integroiminen on erittäin tärkeää. Palvelutarpeen arvioinnissa keskeisiä kehittämissuuntia ovat moniammatillisen yhteistyön mahdollistaminen, asiakkaiden osallistaminen sekä yhteisten toimintatapojen ja mittareiden käyttöönotto, joka edesauttaa arvioinneista saatavan tiedon hyödyntämistä ja toiminnan kehittämistä niin maakuntien sisäisesti kuin maakunnittain. Palveluiden tulee olla niin maakunnissa kuin valtakunnallisesti yhtenäisiä, mutta huomioida kuitenkin asiakkaiden yksilölliset tarpeet. Palveluiden yhtenäistämisessä yhtenäiset palveluun pääsykriteerit ovat ratkaisevassa asemassa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ikäihmisten palveluiden tärkeimpiä kehittämissuuntia erityisesti palvelutarpeen arvioinneista saatavan tiedon hyödyntämisen näkökulmasta sekä selvittää, miten arviointia voitaisiin kehittää osana palvelujen vaikuttavuuden parantamista tulevaisuudessa. Tarkastelu toteutetaan ajankohtaisen maakunta- ja sote-uudistuksen mukaisesti maakunnallisella tasolla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu palvelun käsitteestä sekä palvelutarpeen arvioinnista. Palvelutarpeen arviointi on merkittävässä osassa palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Ikäihmisten palveluissa palvelutarpeen arviointiin liittyy useita tekijöitä, jotka vaikuttavat palvelutarpeen arvioinnin onnistumiseen ja sitä kautta koko palveluprosessin vaikuttavuuteen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada esiin haastateltavien näkemykset oman maakuntansa toiminnasta nykyhetkellä ja kartoittaa tulevaisuuden näkemyksiä. Tutkimuksessa käytetty aineistonkeruumenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluun osallistui yhteensä 12 haastateltavaa, jotka kaikki työskentelevät asiantuntijatehtävissä ikäihmisten palveluiden parissa edustamassaan maakunnassa. Tutkimuksen aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tärkeimpinä ikäihmisten palveluiden kehittämiskohteina pidetään kotihoidon palveluita, kuntouttavaa toimintaa ja erilaisia tukipalveluita, jotta palvelujärjestelmä tukisi paremmin kotona asumista ympärivuorokautisen hoidon sijaan. Lisäksi tulokset osoittavat, että palvelujärjestelmän osalta palvelujen integroiminen on erittäin tärkeää. Palvelutarpeen arvioinnissa keskeisiä kehittämissuuntia ovat moniammatillisen yhteistyön mahdollistaminen, asiakkaiden osallistaminen sekä yhteisten toimintatapojen ja mittareiden käyttöönotto, joka edesauttaa arvioinneista saatavan tiedon hyödyntämistä ja toiminnan kehittämistä niin maakuntien sisäisesti kuin maakunnittain. Palveluiden tulee olla niin maakunnissa kuin valtakunnallisesti yhtenäisiä, mutta huomioida kuitenkin asiakkaiden yksilölliset tarpeet. Palveluiden yhtenäistämisessä yhtenäiset palveluun pääsykriteerit ovat ratkaisevassa asemassa.