Projektiliiketoiminta ja Lean-johtaminen asiantuntijapalveluorganisaatiossa
Mäki-Torkko, Tuukka (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät jatkuvasti löytämään keinoja parantaa tuottavuuttaan. Yksi vaihtoehdoista on parantaa sisäisten prosessien tehokkuutta, jota esimerkiksi Lean-johtamisella tavoitellaan. Suunnittelu- ja konsultointitoimialan yritykset myyvät asiakkaille asiantuntijapalveluja, jotka toteutetaan projekteina. Toimintaa kutsutaan projektiliiketoiminnaksi. Liiketoiminnan tehokkuutta määrittävät prosessit, joiden pohjalta toteutetaan myynti, projektinjohtaminen ja -toimitus. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää soveltuuko Lean-johtaminen asiantuntijapalvelu-organisaatioon, jonka ansaita perustuu projektiliiketoimintaan ja voidaanko Lean johtamisen avulla kasvattaa organisaation tehokkuutta.
Tutkimus jakautuu kahteen teoreettiseen osaan, joista toinen käsittelee projektityötä ja toinen Lean-johtamista. Johtamisen haasteina nähtiin erilaisten projektien johtaminen, projektien suuri määrä, tavat organisoitua, asiantuntijoiden ja dynaamisten kyvykkyyksien johtaminen ja toimialan liiketoimintalogiikka. Käytännön havainnot kerättiin haastattelemalla kahdeksaa asiantuntijaa. Aineiston perusteella kyettiin täydentämään teorian luomaa näkemystä virtausta rajoittavista tekijöistä sekä millä tavalla prosesseja voidaan tehostaa jatkuvan parantamisen kautta.
Tulosten mukaan asiantuntijoiden korkea erikoistuminen ja osaamiserot sekä epäyhtenäinen ja passiivinen projektijohtaminen lisäävät merkittävästi vaihtelua, ylikuormitusta ja erilaisia hukkia. Nykyistä toimintaa voidaan tehostaa ja virtaustehokkuutta parantaa standardoimalla palveluprosesseja sekä toimintatapoja kuten projektijohtamista. Jatkuva parantaminen edellyttää arkipäiväisiä toimintamalleja sekä johdon tukea. Tulosten perusteella Lean johtaminen soveltuu asiantuntijapalveluorganisaatioon, mikäli tavoitteet ovat linjassa strategian kanssa, ymmärretään organisaation nykytilanne ja seurataan Leanin pääperiaatteita.
Tutkimus jakautuu kahteen teoreettiseen osaan, joista toinen käsittelee projektityötä ja toinen Lean-johtamista. Johtamisen haasteina nähtiin erilaisten projektien johtaminen, projektien suuri määrä, tavat organisoitua, asiantuntijoiden ja dynaamisten kyvykkyyksien johtaminen ja toimialan liiketoimintalogiikka. Käytännön havainnot kerättiin haastattelemalla kahdeksaa asiantuntijaa. Aineiston perusteella kyettiin täydentämään teorian luomaa näkemystä virtausta rajoittavista tekijöistä sekä millä tavalla prosesseja voidaan tehostaa jatkuvan parantamisen kautta.
Tulosten mukaan asiantuntijoiden korkea erikoistuminen ja osaamiserot sekä epäyhtenäinen ja passiivinen projektijohtaminen lisäävät merkittävästi vaihtelua, ylikuormitusta ja erilaisia hukkia. Nykyistä toimintaa voidaan tehostaa ja virtaustehokkuutta parantaa standardoimalla palveluprosesseja sekä toimintatapoja kuten projektijohtamista. Jatkuva parantaminen edellyttää arkipäiväisiä toimintamalleja sekä johdon tukea. Tulosten perusteella Lean johtaminen soveltuu asiantuntijapalveluorganisaatioon, mikäli tavoitteet ovat linjassa strategian kanssa, ymmärretään organisaation nykytilanne ja seurataan Leanin pääperiaatteita.