Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakaskannattavuuslaskennan menetelmiä Suomessa toimivissa suurissa B2B-yrityksissä

Luukko, Anton (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_8047.pdf (1.607Mb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Luukko, Anton
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee asiakaskannattavuuslaskentaa, sen käyttöönottoa ja vaikutusta yrityksen suorituskykyyn. Tutkimusmenetelmänä toimii aikaisem-pien tutkimusten ja kirjallisuuden tarkastelu, sekä niiden pohjalta suoritettu empiirinen tutkimus. Empiirinen osa on deskriptiivinen case-tutkimus, joka käsittelee viiden eri yhtiön tapoja tehdä asiakaskannattavuuslaskentaa.

Tutkielman tavoite on selvittää, miten asiakaskannattavuuslaskenta otetaan käyttöön yrityksissä, jotka eroavat toisistaan strategialtaan ja organisaatiora-kenteeltaan. Tästä tutkielma jatkaa eteenpäin asiakassuhteiden kuvaamiseen, jossa pääongelmana esiintyy asiakassuhteiden välisten erojen vaikutus asia-kaskannattavuuslaskennassa käytettävän analyysimenetelmän valintaan. Vii-meinen tutkimusongelma keskittyy suorituskyvyn ja asiakaskannattavuuslas-kennan käytön välisen yhteyden etsimiseen.

Aikaisemmat tutkimukset ja aiheeseen liittyvä kirjallisuus osoittavat, että yri-tykset hyötyvät asiakaskannattavuuslaskennasta monin tavoin. Yrityksen stra-tegia ja organisaatiorakenne vaikuttavat teorian valossa asiakaskannattavuus-laskennan toimeenpanon tasoon ja analyysistä saatavan tiedon hyödyntämi-seen. Teoria löytää positiivisen yhteyden asiakaskannattavuuslaskennan ja suorituskyvyn väliltä. Case-tutkimus puolestaan osoittaa, että käytännössä yhtiöiden laskentamenetelmät eroavat paljon toisistaan. Laskennasta saadaan paljon lisäarvoa yritysten toimintaan ja myös positiivinen yhteys asiakaskan-nattavuuslaskennan ja suorituskyvyn välillä on koettu löytyvän.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3307]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste