Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi ska sätta buntarna ner”. En fallstudie om fyra pedagogers användning av finlandismer i språkbadsdaghem

Häivälä, Hanna-Maria (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_7928.pdf (807.4Kb)
Lataukset: 


Häivälä, Hanna-Maria
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää finlandismeja joita kielikylpylastentarhanopettajat käyttävät työssään päiväkodissa. Vertailen lastentarhanopettajia, jotka työskentelevät Vaasassa ja Helsingissä ja joiden äidinkieli on suomi ja ruotsi. Lisäksi olen pohtinut tutkimuksessa syitä käytettyjen finlandismien taustalla.

Kyseessä on tapaustutkimus, jonka kohderyhmänä on neljä kielikylvyn lastentarhanopettajaa. Kaksi lastentarhanopettajaa työskentelee Vaasassa ja kaksi Helsingissä. Molemmissa kaupungeissa kielikylpylastentarhanopettajien äidinkielenä on suomi ja ruotsi. Materiaali on kerätty nauhoittamalla opettajien puhetta ryhmässä ennalta sovituissa tilanteissa. Lastentarhanopettajat ovat äänittäneet itseään. Olen litteroinut äänitteet ja esittelen tulokset sisällönanalyysin avulla. Lisäksi olen esittänyt muutamia haastattelukysymyksiä lastentarhanopettajille. Analyysissä käyn läpi vastauksia ja yhdistän niitä nauhoitusten tuloksiin.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lastentarhanopettajat käyttävät puheessaan lapsille finlandismeja. Olen jakanut käytetyt finlandismit neljään kategoriaan: sanat, joilla on toinen merkitys suomenruotsissa kuin ruotsinruotsissa (lähteenä SAOLhist); sanat, jotka SAOLhist tunnistaa samalla merkityksellä tai finlandismina; sanat, joita SAOLhist ei tunne sekä poikkikieliset sanat, joilla on suomenkielisiä vaikutteita. Verratessa suomenkielisten lastentarhanopettajien puhetta ruotsinkielisten lastentarhanopettajien puheeseen käyttävät äidinkieleltään suomenkieliset lastentarhanopettajat enemmän finlandismeja kuin ruotsinkieliset. Finlandismeja käytetään apuna kääntämään kieltä lapsille.

Vaikka lastentarhanopettajat tutkimuksen mukaan käyttävät finlandismeja työssään, ovat he kuitenkin kielenkäytössään tietoisia kielellisen mallin roolistaan ja tekevät myös tietoisia ratkaisuja olla käyttämättä finlandismeja puheessaan. Myös tämä käy ilmi tutkimuksessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste