Boundary considerations and joint learning in knowledge-intensive R&D collaboration
Kunttu, Iivari (2017)
Kunttu, Iivari
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-751-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-751-4
Tiivistelmä
Tämän väitöstutkimuksen tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään kuinka organisaatiorajateoriat selittävät teknologiayritysten tutkimus- ja kehitys (T&K) -toiminnan jakautumista yritysten sisäiseen ja kumppaneille ulkoistettuun työhön. Lisäksi työssä tutkitaan näissä suhteissa tapahtuvaa oppimista ja sen vaikutusta yritysrajojen muodostumiseen.
Työ koostuu neljästä artikkelista. Ensimmäinen artikkeli analysoi T&K-työn organisoitumista teknologiayrityksen toimittajasuhteissa käyttäen teoreettisena viitekehyksenään neljää yleisesti tunnettua organisaatiorajateoriaa, jotka ovat kompetenssi, tehokkuus, voima ja identiteetti. Toinen artikkeli keskittyy yhdessä oppimiseen T&K-yhteistyössä, johon osallistuu sekä yrityksen sisäisiä että ulkoisia kumppaneita. Artikkeleista kolmannen tarkoituksena on varmentaa ensimmäisen artikkelin johtopäätös kompetenssin ja tehokkuuden keskinäisestä positiivisesta yhteydestä T&K-yhteistyössä, ja yhdessä oppimisen vaikutuksesta tähän yhteyteen. Neljäs artikkeli esittelee käytännön päätöstyökalun, jonka tarkoituksena on auttaa T&K-organisaatioita tekemään rationaalisia päätöksiä työn organisoimisesta sisäiseen ja ulkoistettuun työhön.
Väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että organisaatiorajojen muodostumiseen käytännön tuotekehitysyhteistyössä liittyy eri tyyppisiä suhdetason mekanismeja. Yksittäiset organisaatiorajateoriat eivät yleensä riitä selittämään rajojen muodostumista, koska teoriat liittyvät toisiinsa ja niiden keskinäiset riippuvuudet muuttuvat ja kehittyvät pitkäaikaisen yhteistyön kuluessa. Erityisesti suhteessa tapahtuva yhdessä oppiminen vaikuttaa tähän kehitykseen. Yhdessä oppiminen lisäksi edistää yhteistyössä luodun uuden tiedon hyödyntämistä yhteistyösuhteen sisällä.
Työ koostuu neljästä artikkelista. Ensimmäinen artikkeli analysoi T&K-työn organisoitumista teknologiayrityksen toimittajasuhteissa käyttäen teoreettisena viitekehyksenään neljää yleisesti tunnettua organisaatiorajateoriaa, jotka ovat kompetenssi, tehokkuus, voima ja identiteetti. Toinen artikkeli keskittyy yhdessä oppimiseen T&K-yhteistyössä, johon osallistuu sekä yrityksen sisäisiä että ulkoisia kumppaneita. Artikkeleista kolmannen tarkoituksena on varmentaa ensimmäisen artikkelin johtopäätös kompetenssin ja tehokkuuden keskinäisestä positiivisesta yhteydestä T&K-yhteistyössä, ja yhdessä oppimisen vaikutuksesta tähän yhteyteen. Neljäs artikkeli esittelee käytännön päätöstyökalun, jonka tarkoituksena on auttaa T&K-organisaatioita tekemään rationaalisia päätöksiä työn organisoimisesta sisäiseen ja ulkoistettuun työhön.
Väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että organisaatiorajojen muodostumiseen käytännön tuotekehitysyhteistyössä liittyy eri tyyppisiä suhdetason mekanismeja. Yksittäiset organisaatiorajateoriat eivät yleensä riitä selittämään rajojen muodostumista, koska teoriat liittyvät toisiinsa ja niiden keskinäiset riippuvuudet muuttuvat ja kehittyvät pitkäaikaisen yhteistyön kuluessa. Erityisesti suhteessa tapahtuva yhdessä oppiminen vaikuttaa tähän kehitykseen. Yhdessä oppiminen lisäksi edistää yhteistyössä luodun uuden tiedon hyödyntämistä yhteistyösuhteen sisällä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [489]