"The Book of Eternal Brass": Mythic Vision and Prophetic Printmaking in The Book of Urizen by William Blake
Hautala, Marko (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
William Blake (1757-1827) on englantilainen runoilija ja kuvataiteilija, jonka säilyneet teokset yhdistelevät omaperäisellä tavalla sanaa ja kuvaa. Blaken mukaan taiteen avulla on mahdollista nousta langenneen maailman yläpuolelle ja saavuttaa yhteys mielikuvituksen ikuiseen todellisuuteen. Hän uskoi myös, että runoilijan ja taiteilijan velvollisuus on taistella sellaisia poliittisia ja uskonnollisia voimia vastaan, jotka rajoittavat ihmisen mielikuvituksen vapautta.
Blaken teos The Book of Urizen (1794) on Blaken itsensä kehittämän mytologian luomismyytti. Kirjan tematiikkaan ja kuvastoon ovat vaikuttaneet useat poliittiset, uskonnolliset, kulttuuriset sekä Blaken henkilöhistoriaan liittyvät tekijät. Tässä tutkielmassa keskeiseksi nousee Blaken käsitys myytistä ja erityisesti myyttisestä ilmaisusta taiteenmuotona. Aihetta lähestytään Northrop Fryen ja C. G. Jungin myyttiteorioiden pohjalta.
Blaken käsitys myytistä on hyvin konkreettinen. Tutkielmassa osoitetaan, miten The Book of Urizenin tekotapa, Blaken kehittämä monimutkainen painatustekniikka, on vaikuttanut kirjan myyttiseen kieleen ja kuvastoon. Myytti oli siis Blakelle tapa käsitellä välitöntä kokemusmaailmaa. Blake edusti 1700-luvun Lontoon käsityöläisluokkaa, ja monet hänen taiteensa radikaaleista elementeistä tulee nähdä myös tätä taustaa vasten. Näin The Book of Urizenissa myyttinen ilmaisu, konkreettinen luomistyö sekä uskonnollinen ja poliittinen radikalismi muodostavat saumattoman kokonaisuuden.
Blaken teos The Book of Urizen (1794) on Blaken itsensä kehittämän mytologian luomismyytti. Kirjan tematiikkaan ja kuvastoon ovat vaikuttaneet useat poliittiset, uskonnolliset, kulttuuriset sekä Blaken henkilöhistoriaan liittyvät tekijät. Tässä tutkielmassa keskeiseksi nousee Blaken käsitys myytistä ja erityisesti myyttisestä ilmaisusta taiteenmuotona. Aihetta lähestytään Northrop Fryen ja C. G. Jungin myyttiteorioiden pohjalta.
Blaken käsitys myytistä on hyvin konkreettinen. Tutkielmassa osoitetaan, miten The Book of Urizenin tekotapa, Blaken kehittämä monimutkainen painatustekniikka, on vaikuttanut kirjan myyttiseen kieleen ja kuvastoon. Myytti oli siis Blakelle tapa käsitellä välitöntä kokemusmaailmaa. Blake edusti 1700-luvun Lontoon käsityöläisluokkaa, ja monet hänen taiteensa radikaaleista elementeistä tulee nähdä myös tätä taustaa vasten. Näin The Book of Urizenissa myyttinen ilmaisu, konkreettinen luomistyö sekä uskonnollinen ja poliittinen radikalismi muodostavat saumattoman kokonaisuuden.