Oikosulkumoottorin laatuvirheiden jäljittäminen koestustulosten perusteella
Halmesmäki, Wille (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tuotannossa oleville oikosulkumoottoreille saadaan satunnaisesti poikkeavia mittaustuloksia. Moottoreiden laadun ja lyhyen toimitusajan kannalta on tärkeää, että havaittu poikkeama kyetään nopeasti yhdistämään sen aiheuttajaan. Osa poikkeamista kyetään selvittämään jo tuotantolinjalla, mutta vaativampien vikojen analysointia pystyy tekemään ainoastaan pätevä sähkösuunnittelija.
Työn lähtökohtana oli ohjeistuksen tekeminen moottorien vikojen analysoinnin avuksi, jotta voidaan poistaa ylimääräistä työtä sähkösuunnittelijoilta ja mahdollisesti myös nopeuttaa vikojen analyysiä. Tämä vaatii selvityksen siitä, mitä vikoja moottorissa voi tuotannossa syntyä ja mitkä näistä vioista vaativat tarkempaa tulkintaa.
Tutkimus tehtiin pääosin tarkastelemalla oikosulkumoottoreiden teoriaa moottorien eri komponenttien ja niiden vikaantumisen kannalta. Apuna käytettiin moottoreille suoritettujen koestusten tuloksia sekä tietokantaa moottoreille uudelleen tilatuista komponenteista ja havaituista poikkeamista.
Työn teoriaosuudessa pyrittiin selvittämään mahdollisimman kattavasti moottorin erilaisiin vikaantumisiin johtavia tekijöitä. Tutkimusosuus jakautuu kolmeen osaan. Aluksi selvitetään, mitkä tekijät aiheuttavat sen, että moottorille saadaan poikkeuksellisia mittaustuloksia. Toisessa osassa selvitetään vikojen havaitsemisen kannalta oleelliset koes-tukset. Kolmannessa osassa yhdistetään poikkeukselliset mittaustulokset ja niiden aiheuttajat ohjeistukseen.
Tuloksena saatiin ohjeistus laatuvirheiden jäljittämiseen, moottorille yleisesti tehtävien mittausten avulla. Moottoreille tehtävistä koestuksista erityisesti tyhjäkäyntikoe, mutta myös oikosulku- ja lämpenemäkoe, vaativat tarkkaa tulkintaa. Näiden tulkintaa saadaan helpotettua, kun tarkastellaan vikoja ja mittauksia moottorin sähköisten ja lämmönjohtavuuden suureiden kannalta, toisin sanoen mitä suureita moottoreille suoritettavissa mittauksissa mitataan ja miten erilaiset moottoriviat vaikuttavat näihin suureisiin.
Työn lähtökohtana oli ohjeistuksen tekeminen moottorien vikojen analysoinnin avuksi, jotta voidaan poistaa ylimääräistä työtä sähkösuunnittelijoilta ja mahdollisesti myös nopeuttaa vikojen analyysiä. Tämä vaatii selvityksen siitä, mitä vikoja moottorissa voi tuotannossa syntyä ja mitkä näistä vioista vaativat tarkempaa tulkintaa.
Tutkimus tehtiin pääosin tarkastelemalla oikosulkumoottoreiden teoriaa moottorien eri komponenttien ja niiden vikaantumisen kannalta. Apuna käytettiin moottoreille suoritettujen koestusten tuloksia sekä tietokantaa moottoreille uudelleen tilatuista komponenteista ja havaituista poikkeamista.
Työn teoriaosuudessa pyrittiin selvittämään mahdollisimman kattavasti moottorin erilaisiin vikaantumisiin johtavia tekijöitä. Tutkimusosuus jakautuu kolmeen osaan. Aluksi selvitetään, mitkä tekijät aiheuttavat sen, että moottorille saadaan poikkeuksellisia mittaustuloksia. Toisessa osassa selvitetään vikojen havaitsemisen kannalta oleelliset koes-tukset. Kolmannessa osassa yhdistetään poikkeukselliset mittaustulokset ja niiden aiheuttajat ohjeistukseen.
Tuloksena saatiin ohjeistus laatuvirheiden jäljittämiseen, moottorille yleisesti tehtävien mittausten avulla. Moottoreille tehtävistä koestuksista erityisesti tyhjäkäyntikoe, mutta myös oikosulku- ja lämpenemäkoe, vaativat tarkkaa tulkintaa. Näiden tulkintaa saadaan helpotettua, kun tarkastellaan vikoja ja mittauksia moottorin sähköisten ja lämmönjohtavuuden suureiden kannalta, toisin sanoen mitä suureita moottoreille suoritettavissa mittauksissa mitataan ja miten erilaiset moottoriviat vaikuttavat näihin suureisiin.