Dialogin rooli strategian implementoinnissa
Ylä-Autio, Niina (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee dialogin roolia strategian implementoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata kokemuksia strategiasta sekä sen toteutumista niin kehityskeskusteluissa kuin arkipäivinä. Tutkimuksen tuloksiin päästään kolmen alaongelman avulla: minkälaisia kokemuksia strategiasta on, mikä on kehityskeskusteluiden merkitys strategian implementoinnissa, ja miten dialogi ilmenee niin kehityskeskusteluissa kuin päivittäisessä työelämässä. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on suomalainen metallialan yritys, ja sen kohteena toimii yrityksen yhden liiketoiminta-alueen toimipaikka.
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kolmesta teemasta, joita ovat strategia, kehityskeskustelut sekä dialogi. Teemat on pyritty rakentamaan niin, että dialogi kulkee jokaisen teeman läpi kohti tuloksia ja johtopäätöstä. Henkilöstön voidaan nähdä olevan strategiaprosessissa ratkaisevassa roolissa. Kehityskeskusteluissa määritellyt tavoitteet ohjaavat heitä toimimaan halutulla tavalla ja haluttujen asioiden eteen. Dialogin tulisi näyttäytyä niin kehityskeskusteluissa kuin jokapäiväisessä kanssakäymisessäkin, jotta kaikki voisivat hyväksyä yrityksen toimintatavat. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tulokset raportoidaan sisällönanalyysia käyttäen. Aineisto analysoitiin niin, että teoriaosuudessa esitellyt teema-alueet toimivat analysoinnin tukena.
Tutkimus osoitti, että henkilöstö ei ehkä aina ymmärrä strategiaa kohdeyrityksen johdon tarkoittamalla tavalla. Lisäksi tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa myös strategian noudattamisessa on joitakin puutteita. Toisaalta tutkimuksesta käy ilmi, että dialogin peruspilarit näyttäytyvät kohdeorganisaation toiminnassa. Sen sijaan strategialla ja käytännön työllä ei aina ole sellaista yhteyttä, kuin teoreettisessa mielessä tulisi olla.
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kolmesta teemasta, joita ovat strategia, kehityskeskustelut sekä dialogi. Teemat on pyritty rakentamaan niin, että dialogi kulkee jokaisen teeman läpi kohti tuloksia ja johtopäätöstä. Henkilöstön voidaan nähdä olevan strategiaprosessissa ratkaisevassa roolissa. Kehityskeskusteluissa määritellyt tavoitteet ohjaavat heitä toimimaan halutulla tavalla ja haluttujen asioiden eteen. Dialogin tulisi näyttäytyä niin kehityskeskusteluissa kuin jokapäiväisessä kanssakäymisessäkin, jotta kaikki voisivat hyväksyä yrityksen toimintatavat. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tulokset raportoidaan sisällönanalyysia käyttäen. Aineisto analysoitiin niin, että teoriaosuudessa esitellyt teema-alueet toimivat analysoinnin tukena.
Tutkimus osoitti, että henkilöstö ei ehkä aina ymmärrä strategiaa kohdeyrityksen johdon tarkoittamalla tavalla. Lisäksi tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa myös strategian noudattamisessa on joitakin puutteita. Toisaalta tutkimuksesta käy ilmi, että dialogin peruspilarit näyttäytyvät kohdeorganisaation toiminnassa. Sen sijaan strategialla ja käytännön työllä ei aina ole sellaista yhteyttä, kuin teoreettisessa mielessä tulisi olla.