Funktionaalisten juomien merkitykset kuluttajille
Vuorinen, Hanna (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ymmärtää, mitä funktionaaliset juomat merkitsevät kuluttajille. Tutkimusongelmaa lähestytään ensimmäisen tavoitteen kautta rakentamalla esiymmärrys kuluttajien suhtautumisesta funktionaalisiin elintarvikkeisiin. Tämä saavutetaan esittelemällä aiempien tutkimusten perusteella kuluttajien mielikuvia, asenteita ja uskomuksia liittyen funktionaalisiin elintarvikkeisiin. Toiseen ja kolmanteen tavoitteeseen vastataan empirian avulla. Tavoitteina on paljastaa, mitä merkityksiä terveysvaikutteisuus saa juomien kentässä ja analysoida funktionaalisten juomien eroja tuotteittain.
Tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen ja tarkastelu tapahtuu kuluttajan näkökulmasta. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kvalitatiivista syvähaastattelua ja laddering- eli tikapuutekniikkaa. Menetelmän avulla haastattelijoiden kanssa käydyistä keskusteluista voitiin muodostaa keinot-tavoitteet -ketjuja, joiden avulla pystyttiin havaitsemaan funktionaalisiin juomiin liitettyjen ominaisuuksien lisäksi myös juomien arvioinnin taustalla vaikuttavat korkeamman tason merkitykset. Tämän jälkeen rakennettiin hierarkkiset merkitysstruktuurit kaikista tutkimuksen funktionaalisista juomista yhdessä ja erojen hahmottamiseksi jokaisesta juomasta erikseen.
Haastattelut paljastivat funktionaalisten juomien merkitysmaailmaan sisältyvän melko paljon arvoja. Funktionaaliset juomat ovat kuluttajien mielestä suurimmaksi osaksi puhtaasti hyötyyn perustuvia utilitaristisia tuotteita, mutta niihin liitetään lisäksi hedonistisia ominaisuuksia. Funktionaalisiin juomiin liitetään niin fyysistä hyvinvointia, kuten kokonaisvaltaista hyvää terveyttä, kuin myös henkiseen hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten arjessa jaksamista. Funktionaalisten juomien merkitysrakenteet ja käyttötilanteet vaihtelivat jonkin verran tuotteittain.
Tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen ja tarkastelu tapahtuu kuluttajan näkökulmasta. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kvalitatiivista syvähaastattelua ja laddering- eli tikapuutekniikkaa. Menetelmän avulla haastattelijoiden kanssa käydyistä keskusteluista voitiin muodostaa keinot-tavoitteet -ketjuja, joiden avulla pystyttiin havaitsemaan funktionaalisiin juomiin liitettyjen ominaisuuksien lisäksi myös juomien arvioinnin taustalla vaikuttavat korkeamman tason merkitykset. Tämän jälkeen rakennettiin hierarkkiset merkitysstruktuurit kaikista tutkimuksen funktionaalisista juomista yhdessä ja erojen hahmottamiseksi jokaisesta juomasta erikseen.
Haastattelut paljastivat funktionaalisten juomien merkitysmaailmaan sisältyvän melko paljon arvoja. Funktionaaliset juomat ovat kuluttajien mielestä suurimmaksi osaksi puhtaasti hyötyyn perustuvia utilitaristisia tuotteita, mutta niihin liitetään lisäksi hedonistisia ominaisuuksia. Funktionaalisiin juomiin liitetään niin fyysistä hyvinvointia, kuten kokonaisvaltaista hyvää terveyttä, kuin myös henkiseen hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten arjessa jaksamista. Funktionaalisten juomien merkitysrakenteet ja käyttötilanteet vaihtelivat jonkin verran tuotteittain.