Ruotsinkielisten lukiolaisten objektisijojen ja -sääntöjen hallinta suomen kielessä
Holkkola, Carina (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
I undersökningen behandlas finlandssvenska gymnasiestuderandes behärskning av finskans objektsformer och regler. Som undersökningsmaterial används två gymnasiegrupper. Den ena gruppen studerar finska som A-språk och den andra som modersmålsinriktad finska. I undersökningen deltog totalt 38 studerande.
Målet var att undersöka hur bra studeranden behärskar objektsformerna. Även studerandenas kunskaper om objektsreglerna testades. Ytterligare jämfördes resultaten från gruppen i A-finska med gruppen i modersmålsinriktad finska. Som forskningsmetod användes felanalys. Resultaten presenteras med hjälp av figurer och diagram.
Resultatet visar att gruppen i modersmålsinriktad finska behärskar objektsformerna betydligt bättre än gruppen i A-finska. Resulatet gäller objektets alla foremer, det vill säga partitivobjekt, ackusativ I och ackusativ II. Däremot visade resultatet att gruppen i A-finska behärskar objektreglerna bättre än gruppen i modersmålsininriktad finska. Ingen av studerandena från gruppen i modersmålinriktad finska angav reglerna för bruket av objektsformerna, medan en knapp sjättedel av studeranden från A-finska gruppen kunde nämna vilken objektsregel som krävs.
Målet var att undersöka hur bra studeranden behärskar objektsformerna. Även studerandenas kunskaper om objektsreglerna testades. Ytterligare jämfördes resultaten från gruppen i A-finska med gruppen i modersmålsinriktad finska. Som forskningsmetod användes felanalys. Resultaten presenteras med hjälp av figurer och diagram.
Resultatet visar att gruppen i modersmålsinriktad finska behärskar objektsformerna betydligt bättre än gruppen i A-finska. Resulatet gäller objektets alla foremer, det vill säga partitivobjekt, ackusativ I och ackusativ II. Däremot visade resultatet att gruppen i A-finska behärskar objektreglerna bättre än gruppen i modersmålsininriktad finska. Ingen av studerandena från gruppen i modersmålinriktad finska angav reglerna för bruket av objektsformerna, medan en knapp sjättedel av studeranden från A-finska gruppen kunde nämna vilken objektsregel som krävs.