IT-palveluorganisaation toiminnan maturiteettitason nostaminen
Vierula, Jukka (2013)
Vierula, Jukka
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on laatia toimenpidesuunnitelma IT-palveluorganisaation toiminnan maturiteettitason nostamiseksi erityisesti SAP-palvelutuotannon osalta. Maturiteettimallina käytetään Capability Maturity Modelia ja tästä johdettuja SAP-palvelutuotantoon liittyviä jalostetumpia malleja. IT-palvelunhallinnan prosessiviitekehyksenä toimii Information Technology Infrastructure Library -viitekehys. Työkalusuositukset rajautuvat SAP Solution Manager -sovellukseen.
Käytetty toimintamalli sisältää seuraavat toimenpiteet: toiminnan maturiteettitason arviointi organisaatiossa, tavoitetason asettaminen, yleisen organisaatioarvion laatiminen, ITIL-viitekehyksen mukaisten prosessikuvausten peilaus organisaation nykytilaan ja tavoitteisiin nähden ja lopuksi työkaluvalintojen arviointi. Näiden toimien kautta syntyy toimenpidesuunnitelma tavoitetason saavuttamiseksi.
Tutkielman tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa siitä, että kuvatulla toimintatavalla voidaan johtaa kohtuullisen hyviä organisaation toiminnan kehittämistoimenpide-ehdotuksia melko kevyellä prosessilla. Tässä mielessä tutkielma saavuttaa sille asetetun tavoitteen.
Tärkeimmät konkreettiset kehitysehdotukset kohdistuvat organisaation strategiatyöhön. Toiminnan tulisi olla hyvin suunniteltua ja perustua selvään strategiaan. Palvelutoiminnan ytimessä tulisi olla asiakkaan saama liiketoimintahyöty.
Käytetty toimintamalli sisältää seuraavat toimenpiteet: toiminnan maturiteettitason arviointi organisaatiossa, tavoitetason asettaminen, yleisen organisaatioarvion laatiminen, ITIL-viitekehyksen mukaisten prosessikuvausten peilaus organisaation nykytilaan ja tavoitteisiin nähden ja lopuksi työkaluvalintojen arviointi. Näiden toimien kautta syntyy toimenpidesuunnitelma tavoitetason saavuttamiseksi.
Tutkielman tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa siitä, että kuvatulla toimintatavalla voidaan johtaa kohtuullisen hyviä organisaation toiminnan kehittämistoimenpide-ehdotuksia melko kevyellä prosessilla. Tässä mielessä tutkielma saavuttaa sille asetetun tavoitteen.
Tärkeimmät konkreettiset kehitysehdotukset kohdistuvat organisaation strategiatyöhön. Toiminnan tulisi olla hyvin suunniteltua ja perustua selvään strategiaan. Palvelutoiminnan ytimessä tulisi olla asiakkaan saama liiketoimintahyöty.