Plussa kanta-asiakasjärjestelmän käyttöönoton vaikutus päivittäistavarakauppojen kannattavuuteen
Vaaranmaa, Mari (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää vaikuttaako Plussa kanta-asiakasjärjestelmän käyttöönotto päivittäistavarakauppojen kannattavuuden tunnuslukujen arvoihin.
Teoriaosassa käydään läpi ensin päivittäistavaroiden vähittäiskauppaa Suomessa sekä sen rakennetta ja kehitystä. Seuraavaksi kerrotaan hieman Kesko-konsernista ja esitellään Ruokakeskoon kuuluvat kauppaketjut. Tämän jälkeen käsitellään kanta-asiakasmarkkinointia sekä siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi kerrotaan kanta-asiakasjärjestelmistä yleisellä tasolla, ja perehdytään Plussa kanta-asiakasjärjestelmään ja sen ominaispiirteisiin tarkemmin. Lopuksi ennen empiiristä osaa käydään läpi tunnuslukuanalyysiä ja kannattavuuden mittaamista tunnuslukujen avulla. Tutkimusaineisto on kerätty Voitto+ -tietokannasta vuosilta 1996–1999. Tutkimusmenetelmänä on Event study, ja tilastollisena tutkimusmenetelmänä käytetään t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä.
Tutkimuksessa ainoastaan nettotulosprosentin osalta saatiin tilastollisesti melkein merkitsevä tutkimustulos. Muiden tunnuslukujen osalta voidaan sanoa, että tunnuslukujen arvot parantuivat kanta-asiakasjärjestelmän käyttöönoton jälkeisenä ajanjaksona, mutta tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Kaupparyhmittäisessä vertailussa kannattavuustunnuslukujen keskiarvoerot eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan.
Teoriaosassa käydään läpi ensin päivittäistavaroiden vähittäiskauppaa Suomessa sekä sen rakennetta ja kehitystä. Seuraavaksi kerrotaan hieman Kesko-konsernista ja esitellään Ruokakeskoon kuuluvat kauppaketjut. Tämän jälkeen käsitellään kanta-asiakasmarkkinointia sekä siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi kerrotaan kanta-asiakasjärjestelmistä yleisellä tasolla, ja perehdytään Plussa kanta-asiakasjärjestelmään ja sen ominaispiirteisiin tarkemmin. Lopuksi ennen empiiristä osaa käydään läpi tunnuslukuanalyysiä ja kannattavuuden mittaamista tunnuslukujen avulla. Tutkimusaineisto on kerätty Voitto+ -tietokannasta vuosilta 1996–1999. Tutkimusmenetelmänä on Event study, ja tilastollisena tutkimusmenetelmänä käytetään t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä.
Tutkimuksessa ainoastaan nettotulosprosentin osalta saatiin tilastollisesti melkein merkitsevä tutkimustulos. Muiden tunnuslukujen osalta voidaan sanoa, että tunnuslukujen arvot parantuivat kanta-asiakasjärjestelmän käyttöönoton jälkeisenä ajanjaksona, mutta tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Kaupparyhmittäisessä vertailussa kannattavuustunnuslukujen keskiarvoerot eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan.