Markkinointistrategian luominen palveluille business - to business markkinoilla. - Tarkastelussa vanhustenhuoltopalvelut
Törmänen, Antti (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli luoda markkinointistrategia vanhustenhuollon markkinoille Suomessa ja analysoida strategian toteuttamista Japanissa. Tavoitteisiin pyrittiin käyttämällä hyväksi aikaisempia tutkimuksia palveluiden markkinoinnista ja analysoimalla business to business – markkinointia. Lisäksi keskityttiin organisatorisen ostokäyttäytymisen erityispiirteisiin ja markkinointistrategian kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin case –tutkimuksena. Tutkielmaa varten haastateltiin yhtätoista yritystä, jotka yhdessä muodostavat yhteisyrityksen, jonka kautta palveluita on tarkoitus markkinoida yrityksille.
Tutkimustulokset osoittavat, että palveluita markkinoitaessa itse ydinpalvelun tarjoaminen ei riitä, vaan yritysasiakkaille on tarjottava heitä hyödyttäviä kokonaisuuksia. Yritysmarkkinoilla vallitseva ostokäyttäytyminen leimaa suuresti palveluiden markkinoinnin toteutusta. Vanhustenhuoltopalveluja markkinoitaessa yksityisille vanhustenhuollon operaattoreille yritysten ostoprosessit täytyy ymmärtää. Palveluiden ja tuotteiden sisältäessä paljon teknisyyttä on markkinointi rakennettava siten, että päästään osaksi yritysten ostoprosesseja. Japanin markkinat puolestaan vaativat perusteellisen markkinatutkimuksen ennen kuin operaatioita kannattaa aloittaa.
Tutkielmassa onnistuttiin tunnistamaan yritysmarkkinoilla vallitsevia lainalaisuuksia samalla kun tunnistettiin niitä tekijöitä, jotka tekevät juuri FWBC Finland Oy:n palveluista kilpailukykyisiä vanhustenhuollon markkinoilla ja tekijöitä joita kannattaa korostaa eri kohderyhmiä lähestyttäessä markkinoinnin keinoin tulevaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että palveluita markkinoitaessa itse ydinpalvelun tarjoaminen ei riitä, vaan yritysasiakkaille on tarjottava heitä hyödyttäviä kokonaisuuksia. Yritysmarkkinoilla vallitseva ostokäyttäytyminen leimaa suuresti palveluiden markkinoinnin toteutusta. Vanhustenhuoltopalveluja markkinoitaessa yksityisille vanhustenhuollon operaattoreille yritysten ostoprosessit täytyy ymmärtää. Palveluiden ja tuotteiden sisältäessä paljon teknisyyttä on markkinointi rakennettava siten, että päästään osaksi yritysten ostoprosesseja. Japanin markkinat puolestaan vaativat perusteellisen markkinatutkimuksen ennen kuin operaatioita kannattaa aloittaa.
Tutkielmassa onnistuttiin tunnistamaan yritysmarkkinoilla vallitsevia lainalaisuuksia samalla kun tunnistettiin niitä tekijöitä, jotka tekevät juuri FWBC Finland Oy:n palveluista kilpailukykyisiä vanhustenhuollon markkinoilla ja tekijöitä joita kannattaa korostaa eri kohderyhmiä lähestyttäessä markkinoinnin keinoin tulevaisuudessa.