TIETOTEKNIIKKA TOIMINTAJÄRJESTELMÄN TUKENA. Esimerkkinä Enstep-sovelluksen käytettävyyden arviointi.
Sivula, Raimo (2007)
Sivula, Raimo
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli selvittää, että minkälaisia vaatimuksia toimintajärjestelmän ylläpito- ja kehittämissovellukselta vaaditaan. Näitä vaatimuksia peilasin erilaisten standardien vaatimuksiin ja lopuksi tein käytettävyyden arvioinnin Enstep-sovellukselle, mikä on kehitetty juuri toimintajärjestelmän ylläpidon ja niiden kehittämisen tueksi.
Tutkin teoriakirjallisuuden avulla erilaisia käytettävyyteen kehitettyjä menetelmiä ja kävin läpi lukuisia käytettävyyteen ja yleensä ohjelmistosovelluksien kehittämiseen luotuja standardeja. Empiirisessä osuudessa suoritin käytettävyyden arvioinnin Enstepin käyttöliittymästä eräässä yrityksessä, jossa se oli otettu käyttöön toimintajärjestelmän tarpeita varten. Tässä osuudessa vertasin tutkimukseni tuloksia teoriakirjallisuuteen sel-vittääkseni, täyttikö Enstep dokumentoinnille asetetut vaatimukset.
Esittelin empiirisen tutkimusosuuteni lopussa myös muita sovelluksia, jotka on kehitetty toimintajärjestelmän vaatimuksien täyttämiseen. Tässä pohdin myös sitä, mitenkä voisi Enstepiä kehittää paremmaksi, jotta se palvelisi paremmin sille määritetyssä tehtävässä toimintajärjestelmän tukena.
Lopuksi mietin sitä, mitenkä toimintajärjestelmän tarve mahdollisesti muuttuu tulevaisuudessa. Pohdin myös sitä, että tarvitaanko tämän tyyppistä järjestelmää ollenkaan vai pärjätäänkö muulla tavalla yrityksien ja muiden organisaatioiden välisessä kommunikoinnissa kotimaassamme ja globaaleilla markkinoilla.
Tutkin teoriakirjallisuuden avulla erilaisia käytettävyyteen kehitettyjä menetelmiä ja kävin läpi lukuisia käytettävyyteen ja yleensä ohjelmistosovelluksien kehittämiseen luotuja standardeja. Empiirisessä osuudessa suoritin käytettävyyden arvioinnin Enstepin käyttöliittymästä eräässä yrityksessä, jossa se oli otettu käyttöön toimintajärjestelmän tarpeita varten. Tässä osuudessa vertasin tutkimukseni tuloksia teoriakirjallisuuteen sel-vittääkseni, täyttikö Enstep dokumentoinnille asetetut vaatimukset.
Esittelin empiirisen tutkimusosuuteni lopussa myös muita sovelluksia, jotka on kehitetty toimintajärjestelmän vaatimuksien täyttämiseen. Tässä pohdin myös sitä, mitenkä voisi Enstepiä kehittää paremmaksi, jotta se palvelisi paremmin sille määritetyssä tehtävässä toimintajärjestelmän tukena.
Lopuksi mietin sitä, mitenkä toimintajärjestelmän tarve mahdollisesti muuttuu tulevaisuudessa. Pohdin myös sitä, että tarvitaanko tämän tyyppistä järjestelmää ollenkaan vai pärjätäänkö muulla tavalla yrityksien ja muiden organisaatioiden välisessä kommunikoinnissa kotimaassamme ja globaaleilla markkinoilla.