Urheilujournalismi Etelä-Pohjanmaan maakunnan imagon rakentajana. Esimerkkeinä sanomalehdet Ilkka ja Pohjalainen.
Siira, Kimmo (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan urheilujournalismin ja Etelä-Pohjanmaan (EP) maakunnan imagon suhdetta. Erikoiseksi opinnäytteen tekee se, että otsikko (aihealueen määrittely) ja työn loppupuheenvuorossa esitetyt argumentit eivät tue toisiaan. EP:n maakunnan sanomalehtien urheilujournalismissa ei ole niinkään kysymys imagon rakentamisesta, vaan rituaalista (James W. Careyn teoria), jossa todellisuutta tuotetaan, ylläpidetään, korjataan ja muutetaan viestinnän avulla. Kyse on siis EP:n kollektiivisen identiteetin uusintamisesta. Vaikka ajatus sanomalehdistä maakunnan imagon rakentajina tulee matkan varrella torjutuksi, on valittu näkökulma oikeutettu. Esimerkiksi poliittisia imagoja on rakennettu eri medioissa jo kauan, eikä kriittinen kysymys painomedioiden roolista Etelä-Pohjanmaan maakuntakuvan mahdollisina muovaajina ole perusteeton.
Tutkielma on teoreettinen ja sisältää illustroivia empiirisiä aineksia. Muutamat juttunäytteet todentavat tavan, jolla Ilkan sekä Pohjalaisen urheilutoimitukset vahvistavat ja heijastavat Etelä-Pohjanmaan maakunnan kollektiivista identiteettiä. Työn alkuosassa puretaan kompleksista imago
-käsitettä, joka on 2000-luvun mediakentässä saanut monia eri merkityksiä. Olennaista on eronteko imagon ja identiteetin – kahden toisiaan muistuttavan käsitteen – välille.
Tutkielma on teoreettinen ja sisältää illustroivia empiirisiä aineksia. Muutamat juttunäytteet todentavat tavan, jolla Ilkan sekä Pohjalaisen urheilutoimitukset vahvistavat ja heijastavat Etelä-Pohjanmaan maakunnan kollektiivista identiteettiä. Työn alkuosassa puretaan kompleksista imago
-käsitettä, joka on 2000-luvun mediakentässä saanut monia eri merkityksiä. Olennaista on eronteko imagon ja identiteetin – kahden toisiaan muistuttavan käsitteen – välille.