Kahden kauppa : vähittäiskaupan keskittynyt kilpailutilanne Suomessa
Hukari, Veijo (2024-12-02)
Hukari, Veijo
Vaasan yliopisto
02.12.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-174-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-174-7
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Kaupan kilpailutilanne Suomessa on keskittynyt pääosin kahden kaupparyhmittymän väliseksi. Tilanne on vaikuttanut päivittäistavarakaupan kilpailullisiin rakenteisiin, sekä kaupan alihankkijoina toimivien maatalouden ja yrittäjien sopimusasemaan.
Tutkimuksessa avataan nykyiseen tilanteeseen vaikuttavaa historiallista kehityskulkua sekä nykyisen tilanteen sopivuutta vallitsevaan kilpailunormistoon. Toisena osana eritellään yritystoiminnan ympäristössä tapahtuneita muutoksia sekä muutosten ja normijärjestelmän yhteensopivuutta. Kolmanneksi yksilöidään keskittymisen aiheuttavat olosuhteet yhtiöoikeudellisesta lähtökohdasta.
Keskeisenä johtopäätöksenä pidetään sitä, että nykyinen kauppaa ohjaava normijärjestelmä on vanhentunut osin tulkinnanvaraiseksi. Vanhentuminen heijastuu verojärjestelmään ja sitä kautta kilpailuoikeuden määrityksiin suhteessa kuluttajaan. Tulkinnanvaraisuus ilmenee myös uusien, kuluttajaan kohdistuvien markkinointimenetelmien vaikutusarvioiden puuttumisena.
Tutkimuksessa avataan nykyiseen tilanteeseen vaikuttavaa historiallista kehityskulkua sekä nykyisen tilanteen sopivuutta vallitsevaan kilpailunormistoon. Toisena osana eritellään yritystoiminnan ympäristössä tapahtuneita muutoksia sekä muutosten ja normijärjestelmän yhteensopivuutta. Kolmanneksi yksilöidään keskittymisen aiheuttavat olosuhteet yhtiöoikeudellisesta lähtökohdasta.
Keskeisenä johtopäätöksenä pidetään sitä, että nykyinen kauppaa ohjaava normijärjestelmä on vanhentunut osin tulkinnanvaraiseksi. Vanhentuminen heijastuu verojärjestelmään ja sitä kautta kilpailuoikeuden määrityksiin suhteessa kuluttajaan. Tulkinnanvaraisuus ilmenee myös uusien, kuluttajaan kohdistuvien markkinointimenetelmien vaikutusarvioiden puuttumisena.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]