Strateginen johtaminen kompleksisuuden hallinnassa : tarkastelussa koulutuskuntayhtymät
Tikkanen, Sami (2024-11-12)
Tikkanen, Sami
Vaasan yliopisto
12.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-158-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-158-7
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tämän väitöstutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa strategisesta johtamisesta ja kompleksisuuden hallinnasta. Väitöstutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, millaisilla strategisen johtamisen malleilla voidaan toimia kompleksisissa olosuhteissa, joita luonnehtivat keskinäisriippuvuudet ja ennakoimattomuus. Tutkimus kuuluu hallintotieteiden tieteenalaan ja asemoituu kompleksisuustutkimukseen. Tutkimuksen kohteena ovat julkisen ja yksityisen sektorin rajapinnalla toimivat koulutuskuntayhtymät.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Viitekehyksessä tarkastellaan aiempiin tutkimuksiin perustuen strategisen johtamisen teoreettisia lähtökohtia ja toimintamalleja, joiden katsotaan soveltuvan kompleksisiin olosuhteisiin ja toimintaympäristöön. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin monimenetelmäisesti hyödyntämällä aineistonkeruussa sekä kyselyä että teemahaastattelua. Empiirisessä osassa tarkasteltiin kompleksisuutta, strategista johtamista sekä kompleksisuuden hallintaa kysymysten ja väitteiden avulla. Kyselytutkimuksessa selvitettiin, miten kompleksisuuden osatekijät tunnistetaan koulutuskuntayhtymien strategisessa johtamisessa. Teemahaastattelun avulla syvennettiin kyselytutkimuksen tuloksia tutkimuksen johtopäätösten tueksi.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että strategiseen johtamiseen tarvitaan teoreettisten viitekehysten sekä käytännön toimintamallien uudelleenajattelua. Tutkimuksen tulosten perusteella strategisen johtamisen toimintamalleilla ja viitekehyksillä voidaan vastata ainakin osittain kompleksisuuden tuomiin haasteisiin. Kompleksisuuden hallinta tarkoittaa tulosten perusteella ensisijaisesti strategisen johtamisen ajattelutavan muutosta ja uusien toimintamallien käyttöönottoa. Vaikka kompleksisuuden osatekijät tunnistettiin varsin laajasti koulutuskuntayhtymien toiminnassa, on kompleksisuuden hallinta tästä huolimatta koulutuskuntayhtymien strategisen johtamisen potentiaalinen kehityskohde. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutuskuntayhtymien strategiseen johtamiseen tarvitaan kompleksisuuden huomioivia toimintamalleja, jotta kompleksisuuden osatekijöiden synnyttämiin haasteisiin voitaisiin vastata paremmin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Viitekehyksessä tarkastellaan aiempiin tutkimuksiin perustuen strategisen johtamisen teoreettisia lähtökohtia ja toimintamalleja, joiden katsotaan soveltuvan kompleksisiin olosuhteisiin ja toimintaympäristöön. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin monimenetelmäisesti hyödyntämällä aineistonkeruussa sekä kyselyä että teemahaastattelua. Empiirisessä osassa tarkasteltiin kompleksisuutta, strategista johtamista sekä kompleksisuuden hallintaa kysymysten ja väitteiden avulla. Kyselytutkimuksessa selvitettiin, miten kompleksisuuden osatekijät tunnistetaan koulutuskuntayhtymien strategisessa johtamisessa. Teemahaastattelun avulla syvennettiin kyselytutkimuksen tuloksia tutkimuksen johtopäätösten tueksi.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että strategiseen johtamiseen tarvitaan teoreettisten viitekehysten sekä käytännön toimintamallien uudelleenajattelua. Tutkimuksen tulosten perusteella strategisen johtamisen toimintamalleilla ja viitekehyksillä voidaan vastata ainakin osittain kompleksisuuden tuomiin haasteisiin. Kompleksisuuden hallinta tarkoittaa tulosten perusteella ensisijaisesti strategisen johtamisen ajattelutavan muutosta ja uusien toimintamallien käyttöönottoa. Vaikka kompleksisuuden osatekijät tunnistettiin varsin laajasti koulutuskuntayhtymien toiminnassa, on kompleksisuuden hallinta tästä huolimatta koulutuskuntayhtymien strategisen johtamisen potentiaalinen kehityskohde. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutuskuntayhtymien strategiseen johtamiseen tarvitaan kompleksisuuden huomioivia toimintamalleja, jotta kompleksisuuden osatekijöiden synnyttämiin haasteisiin voitaisiin vastata paremmin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [519]