Towards Precision Positioning For Smart Logistics Using Ultra Wide-Band Systems and LEO Satellite-Based Technologies
Elsanhoury, Mahmoud (2024-09-23)
Elsanhoury, Mahmoud
Vaasan yliopisto
23.09.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-146-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-146-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Nykyaikainen teknologinen aikakausi nojaa vahvasti älyjärjestelmiin ja -toimintoihin, kuten alykkäseen valmistukseen, älykkääseen valmistukseen, älykkääseen logistiikkaan ja älykkäseen merenkulkuun. Ne ovat Teollisuus 4.0:n ja esineiden internetin (IoT) sovellusten ja palveluiden keskeisiä elementtejä, erityisesti älylogistiikka tai logistiikka 4.0, joka palvelee teollisuutta ja materiaalitoimitusketjuja. Älylogistiikan keskeinen perusta on muun muassa liikkuvien laitteiden ja henkilöstön tarkka paikannus teollisuusymparistöissä. Lisäksi navigointisovellusten ja sijaintitietoisten palvelujen luotettavuus on riippuvainen tarkasta paikannuksesta sekä siviiliettä teollisuuskäytössä, sisä- ja ulkotiloissa. Tässä väitöskirjassa esitän tiettyjen teknologioiden, anturien ja algoritmien käyttöä tarkkaan paikantamiseen sisä-ja ulkotiloissa. Ultra wideband (UWB) -järjestelmät ovat äskettäin nousseet luotettavaksi paikannusteknologiaksi monimutkaisissa sisätilaolosuhteissa. Ehdotamme UWB:n käyttöä yhdessä inertia-antureiden (IMU) kanssa integroituna monianturifuusiojärjestelmänä sisätilapaikannukseen. Toteuttamamme UWB/IMU-järjestelmä tarjosi 4,7 senttimetriä keskimääräisenä absoluuttisena tarkkuutena (MAE) tiheässä teollisuusympäristössä (Technobothnian laboratoriossa) Vaasan yliopiston kampuksella Suomessa. Toisaalta paransimme ulkona tapahtuvaa ajoneuvojen paikannusta globaalien satelliittinavigointijärjestelmien (GNSS) kaupallisia vastaanottimia käyttämällä useilla älypuhelinmalleilla, ja tämä parannus sai tunnustusta Googlen kansainvälisessä kilpailussa kolmen parhaan tuloksen joukossa. Fuusiopohjainen GNSS/IMU-paikannustarkkuus parani 2,291 metrin virheeseen reiteilla, jotka kulkivat puiden reunustamien teiden ja avointen valtateiden kautta. Lisäksi ehdotimme uutta satelliittipohjaista paikannusmenetelmää matalan maan kiertoradan (LEO) satelliiteilla, joita voidaan hyödyntää varateknologiana aina, kun tyypillisesti ensisijaisena toimiva GNSS-teknologia ei ole kaytettävissä vaikeissa ympäristöissä ja olosuhteissa. Uuden LEO-pohjaisen paikannustekniikan patentoitu toimintaperiaate hyödyntää LEO-satelliittien MIMO-antenneista tulevia keiloja. Tulevaisuuden massiivisten LEO-konstellaatioiden keilamallien yhdistämisen ansiosta uusi keilapohjainen paikannusmenetelmä voi toimia luotettavana vaihtoehtona ulkotiloissa silloin, kun GNSS ei ole saatavilla. LEO/IMU-fuusion tulokset ajoneuvoskenaarioissa tuottivat vaikuttavan 9,15 metrin paikannustarkkuuden keskimääräisenä absoluuttisena tarkkuutena, mikä oli parempi kuin GNSS-tarkkuus (26,6 metriä) käyttäen vastaavia kaupallisten vastaanottimien datajoukkoja älypuhelimista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [500]