Nuorten aikuisten suhtautuminen harhauttavan suunnittelun käyttöön verkkosivuilla
Katajamäki, Mila (2024)
Katajamäki, Mila
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024070560682
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024070560682
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee z-sukupolveen kuuluvien nuorten aikuisten suhtautumista harhauttavan suunnittelun käyttöön verkkosivuilla. Verkkosivujen käyttäjän on tärkeää tunnistaa harhauttavan suunnittelun elementtejä, koska siihen voi nykypäivänä törmätä myös tunnetuilla verkkosivustoilla, vaikka harhauttava suunnittelu ilmiönä onkin vielä melko tuntematon. Harhauttavan suunnittelun avulla voidaan johtaa käyttäjää harhaan tai manipuloida häntä toimimaan verkkosivuston ylläpitäjän omien tavoitteiden mukaan, minkä vuoksi sen käyttö on käyttäjän kannalta ongelmallista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten z-sukupolveen kuuluvat nuoret aikuiset suhtautuvat harhauttavan suunnittelun käyttöön verkkosivuilla. Tutkielma haluttiin rajata tiettyyn käyttäjäryhmään, eli nuoriin aikuisiin. Kohderyhmän rajaus on tehty nuoriin aikuisiin, koska he käyttävät päivittäin internetiä useita kertoja ja heidän internetin käytöstään voidaan tunnistaa erityispiirteitä, jotka erottavat heidät muista käyttäjäryhmistä.
Valitut tutkimusmenetelmät ovat laadullisia, koska tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten valittu käyttäjäryhmä eli nuoret aikuiset suhtautuvat harhauttavaan suunnitteluun verkkosivuilla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kymmenen yliopisto-opiskelijaa eri aloilta. Haastateltavat olivat iältään 21–27-vuotiaita ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista viidennen vuosikurssin opiskelijoihin. Ennen haastatteluja heille esitettiin lyhyt kuvaus harhauttavasta suunnittelusta sekä kuvankaappauksia erilaisista harhauttavan suunnittelun malleista, jotta he saivat käsityksen ilmiöstä. Tämän
jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jonka tuloksena saatiin yhteensä yhdeksän teemaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, ettei harhauttavan suunnittelun nimitys ollut nuorille aikuisille entuudestaan tuttu. Kuvankaappauksien esittämisen jälkeen he kuitenkin tunnistivat kohdanneensa niissä esitettyjä tai samankaltaisia tilanteita aikaisemmin käyttäessään verkkosivuja. Tutkimuksessa selvitettiin myös, minkä vuoksi nuoret aikuiset kokevat harhauttavan suunnittelun mallit häiritsevinä. Mallit koettiin häiritseviksi neljästä eri syystä, jotka olivat käyttäjän toiminnan häiritseminen, henkilötietojen kerääminen, käyttäjän harhaanjohtaminen sekä taloudelliset vaikutukset, joita harhauttava suunnittelu voi käyttäjälle aiheuttaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi, että nuorten aikuisten asenteisiin harhauttavaa suunnittelua hyödyntäviä verkkosivuja kohtaan vaikutti se, kuinka räikeästi tai hillitysti harhauttavaa suunnittelua on sivustolla käytetty sekä se, onko kyseessä tunnettu sivusto. Koska sivuston tunnettuus lisäsi nuorten aikuisten luottamusta sivustoa kohtaan eivätkä he vaikuttaneet kiinnittävän tunnetuilla sivuilla harhauttavaan suunnitteluun merkittävästi huomiota, tulisi heidän kokemuksiaan harhauttavasta suunnittelusta tutkia lisää nuorten aikuisten suosimien verkkosivustojen ja sosiaalisen median sovellusten osalta.
Valitut tutkimusmenetelmät ovat laadullisia, koska tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten valittu käyttäjäryhmä eli nuoret aikuiset suhtautuvat harhauttavaan suunnitteluun verkkosivuilla. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kymmenen yliopisto-opiskelijaa eri aloilta. Haastateltavat olivat iältään 21–27-vuotiaita ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista viidennen vuosikurssin opiskelijoihin. Ennen haastatteluja heille esitettiin lyhyt kuvaus harhauttavasta suunnittelusta sekä kuvankaappauksia erilaisista harhauttavan suunnittelun malleista, jotta he saivat käsityksen ilmiöstä. Tämän
jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jonka tuloksena saatiin yhteensä yhdeksän teemaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, ettei harhauttavan suunnittelun nimitys ollut nuorille aikuisille entuudestaan tuttu. Kuvankaappauksien esittämisen jälkeen he kuitenkin tunnistivat kohdanneensa niissä esitettyjä tai samankaltaisia tilanteita aikaisemmin käyttäessään verkkosivuja. Tutkimuksessa selvitettiin myös, minkä vuoksi nuoret aikuiset kokevat harhauttavan suunnittelun mallit häiritsevinä. Mallit koettiin häiritseviksi neljästä eri syystä, jotka olivat käyttäjän toiminnan häiritseminen, henkilötietojen kerääminen, käyttäjän harhaanjohtaminen sekä taloudelliset vaikutukset, joita harhauttava suunnittelu voi käyttäjälle aiheuttaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi, että nuorten aikuisten asenteisiin harhauttavaa suunnittelua hyödyntäviä verkkosivuja kohtaan vaikutti se, kuinka räikeästi tai hillitysti harhauttavaa suunnittelua on sivustolla käytetty sekä se, onko kyseessä tunnettu sivusto. Koska sivuston tunnettuus lisäsi nuorten aikuisten luottamusta sivustoa kohtaan eivätkä he vaikuttaneet kiinnittävän tunnetuilla sivuilla harhauttavaan suunnitteluun merkittävästi huomiota, tulisi heidän kokemuksiaan harhauttavasta suunnittelusta tutkia lisää nuorten aikuisten suosimien verkkosivustojen ja sosiaalisen median sovellusten osalta.