Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakastietojen luovuttamisen oikeudelliset edellytykset poliisin, sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välisessä viranomaisyhteistyössä

Vaarala, Jonna (2024-05)

 
Katso/Avaa
Gradu.pdf (769.6Kb)
Lataukset: 


Vaarala, Jonna
05 / 2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050627128
Tiivistelmä
Viranomaisyhteistyöstä säännellään hallintolain (434/2003) 10 §:ssä, jonka mukaan viran-omaisen on pyrittävä edistämään viranomaisten välistä yhteistyötä, sekä avustettava toista viranomaista tämän pyynnöstä. Viranomaisyhteistyön sisältöä ei ole laissa määritelty tar-kemmin, mutta tavoitteena on, että yhdessä toimiminen tuo jotain lisäarvoa tilanteeseen. Tiedonvaihto on yksi viranomaisyhteistyön keskeinen tavoite, ja monesti myös peruste tehdä yhteistyötä. Tässä tutkielmassa tarkastelen asiakastietojen luovuttamisen oikeudellisia edel-lytyksiä poliisin, sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välisessä yhteistyössä. Etsin vastauksia kysymyksiin, millaisilla perusteilla asiakastietoja voidaan luovuttaa, sekä minkälaista viran-omaisyhteistyötä polisiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten välillä tapahtuu.

Ensimmäiseen tutkimuskysymykseeni vastaan käyttämällä tutkimusmenetelmänä lainoppia, pohjautuen kansainväliseen ja kansalliseen lainsäädäntöön, sekä lainvalmistelutöihin, oi-keuskirjallisuuteen ja oikeuskäytäntöihin. Tutkimusmetodini on menetelmätriangulaatio, minkä avulla on mahdollista saada kattavampi kuva tutkittavasta asiasta käyttämällä useam-paa aineistonhankinta ja tutkimusmenetelmää. Toiseen tutkimuskysymykseeni vastaan em-piirisen oikeustutkimuksen keinoin tarkastelemalla poliisin tilastojen näkyväksi tekemää vi-ranomaisyhteistyötä.

Julkisuusperiaate näyttäytyi tutkielmassani yleisenä velvoitteena toimia avoimesti ja lä-pinäkyvästi, kun taas viranomaisella olevien asiakastietojen luovuttamisesta ja salassa pidos-ta säännellään tavalla, joka syrjäyttää julkisuusvaatimuksen. Yksityisyyden suoja on turvattu jokaiselle perusoikeutena, josta poikkeaminen edellyttää perusoikeusrajoitusten yleisten edellytysten täyttymistä. Lainvalmistelutöistä luettavissa oleva perus- ja ihmisoikeusmyöntei-nen näkemys edellyttää, että lakiin kirjattu välttämätön huolenpito turvataan. Tämä huolen-pitovelvoite ei voi jäädä täyttymättä tiukan salassapitosäännösten tulkinnan takia. Henkilön itsemääräämisoikeutta ja oikeutta yksityisyyden suojaan voidaan rajoittaa sillä perusteella, että tavoitteena on varmistaa hänen oikeutensa välttämättömään huolenpitoon ja henkilö-kohtaiseen turvallisuuteen. Tutkielmani lopputulos on, että viranomaisyhteistyössä tapahtu-va tietojenvaihto voi tapahtua joko laissa säädetyn tietojen luovutusoikeuden, tiedonsaanti-oikeuden, oma-aloitteisen ilmoitusoikeuden tai ilmoitusvelvollisuuden perusteella.

Eniten poliisin ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten välillä tapahtuvaa tiedonvaihtoa tapahtuu tutkielmani perusteella viranomaisen ilmoitusvelvollisuuden perusteella, sekä vir-ka-apuun liittyvän tiedonsaantioikeuden perusteella. Lukumäärällisesti eniten viranomaisyh-teistyö ja tietojen luovuttaminen näkyi poliisin tilastoissa lastensuojeluilmoitusten tekemise-nä, minkä jälkeen eniten on kadonneisiin ja karanneisiin henkilöihin liittyviä tehtäviä, sekä mielenterveyteen ja kuljettamisen avustamiseen liittyviä tehtäviä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7993]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste