Häämekkoja ja homoerotiikkaa : Mieskuva Lil Nas X:n tuotannossa
Erkkilä, Essi Maila Eveliina (2024-05-10)
Erkkilä, Essi Maila Eveliina
10.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029133
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029133
Tiivistelmä
Populaarimusiikki ei ole pelkästään taiteen muoto, vaan myös voimakas viestintäväline, jota voidaan hyödyntää niin poliittisessa viestinnässä kuin tiedeviestinnässäkin. Populaarimusiikin musiikkivideot ja lyriikat heijastavat ympäröivää yhteiskuntaa, ja niiden avulla muusikot voivat ottaa kantaa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Muusikot voivat muokata musiikkivideoilla ja lyriikoilla yhteiskunnallisia käsityksiä sukupuolesta ja sukupuoli-identiteeteistä.
Tässä tutkimuksessa keskitytään selvittämään, millainen mieskuva muodostuu rap-muusikko Lil Nas X:n tuotannossa. Lil Nas X, oikealta nimeltään Montero Lamar Hill, on merkittävä hahmo nykymusiikin kentällä. Hänet tunnetaan paitsi nopeasta nousustaan maailman suosituimpien muusikoiden joukkoon, myös rajoja rikkovasta lähestymistavastaan rap-musiikin mieskuvaan. Muusikko käyttää omaa musiikkiaan alustana käsitellä avoimesti omaa sukupuoli-identiteettiään ja seksuaalisuuttaan.
Muusikon tuotannosta analysoidaan mieskuvaa rakentavia symboleita, merkkejä ja käytöstä. Tutkimusaineisto koostuu muusikon neljän musiikkikappaleen musiikkivideoista ja näiden musiikkikappaleiden lyriikoista. Tutkimusmenetelmänä käytetään sosiosemanttista sisällön analyysia. Tällä menetelmällä aineistosta analysoidaan merkkejä, jotka muodostavat aineistossa esitetyn maskuliinisuuden ja mieskuvan. Muodostunutta mieskuvaa verrataan hegemonisen maskuliinisuuden ja gangsta rapin vallitseviin mieskuviin. Aineistosta löytyneet mieskuvaa rakentavat tekijät teemoiteltiin kolmeen eri luokkaan: Miesruumis halun ja ihailun kohteena, Tunteva ja tekevä mies ja Hypermaskuliinisuus kohtaa homoseksuaalisuuden. Nämä luokat syntyivät aineistossa rakentuneen mieskuvan ja hegemonisen mieskuvan vuoropuheluna.
Muusikon tuotannossa muodostuva mieskuva sisältää sekä hegemonista maskuliinisuutta ja gangsta rapin maskuliinisuutta tukevia elementtejä, mutta esittelee myös näille maskuliinisuuksille vieraita ja uusia ulottuvuuksia. Muusikon tuotannon lyriikat ja musiikkivideoiden visuaaliset esitykset tarjoavat kriittisen näkökulman vallitseviin käsityksiin miehenä olemisesta. Lil Nas X:n tuotannossa muodostuu uudenlainen hybridimaskuliinisuus, joka on rakentunut homoseksuaalisuuden ympärille, mutta sisältää vahvoja hegemonisen maskuliinisuuden piirteitä. Tämä haastaa maskuliinisuuksien välistä hierarkiaa ja tarjoaa arvokkaita uusia näkökulmia yhteiskunnalliseen sukupuoli- ja identiteettipolitiikkaan.
Tiivistelmän kirjoittamisessa on hyödynnetty tekoälyä ja pyydetty tekoälyä tuottamaan Vaasan yliopiston kirjoitusohjeiden mukainen tiivistelmä aiheesta "Mieskuva Lil Nas X:n tuotannossa". Tekoälyn tuottamaa vastausta on käytetty apuna tiivistelmän rakenteen ideoinnissa ja lopullinen teksti on kirjoittajan itse tuottama kokonaisuus.
Tässä tutkimuksessa keskitytään selvittämään, millainen mieskuva muodostuu rap-muusikko Lil Nas X:n tuotannossa. Lil Nas X, oikealta nimeltään Montero Lamar Hill, on merkittävä hahmo nykymusiikin kentällä. Hänet tunnetaan paitsi nopeasta nousustaan maailman suosituimpien muusikoiden joukkoon, myös rajoja rikkovasta lähestymistavastaan rap-musiikin mieskuvaan. Muusikko käyttää omaa musiikkiaan alustana käsitellä avoimesti omaa sukupuoli-identiteettiään ja seksuaalisuuttaan.
Muusikon tuotannosta analysoidaan mieskuvaa rakentavia symboleita, merkkejä ja käytöstä. Tutkimusaineisto koostuu muusikon neljän musiikkikappaleen musiikkivideoista ja näiden musiikkikappaleiden lyriikoista. Tutkimusmenetelmänä käytetään sosiosemanttista sisällön analyysia. Tällä menetelmällä aineistosta analysoidaan merkkejä, jotka muodostavat aineistossa esitetyn maskuliinisuuden ja mieskuvan. Muodostunutta mieskuvaa verrataan hegemonisen maskuliinisuuden ja gangsta rapin vallitseviin mieskuviin. Aineistosta löytyneet mieskuvaa rakentavat tekijät teemoiteltiin kolmeen eri luokkaan: Miesruumis halun ja ihailun kohteena, Tunteva ja tekevä mies ja Hypermaskuliinisuus kohtaa homoseksuaalisuuden. Nämä luokat syntyivät aineistossa rakentuneen mieskuvan ja hegemonisen mieskuvan vuoropuheluna.
Muusikon tuotannossa muodostuva mieskuva sisältää sekä hegemonista maskuliinisuutta ja gangsta rapin maskuliinisuutta tukevia elementtejä, mutta esittelee myös näille maskuliinisuuksille vieraita ja uusia ulottuvuuksia. Muusikon tuotannon lyriikat ja musiikkivideoiden visuaaliset esitykset tarjoavat kriittisen näkökulman vallitseviin käsityksiin miehenä olemisesta. Lil Nas X:n tuotannossa muodostuu uudenlainen hybridimaskuliinisuus, joka on rakentunut homoseksuaalisuuden ympärille, mutta sisältää vahvoja hegemonisen maskuliinisuuden piirteitä. Tämä haastaa maskuliinisuuksien välistä hierarkiaa ja tarjoaa arvokkaita uusia näkökulmia yhteiskunnalliseen sukupuoli- ja identiteettipolitiikkaan.
Tiivistelmän kirjoittamisessa on hyödynnetty tekoälyä ja pyydetty tekoälyä tuottamaan Vaasan yliopiston kirjoitusohjeiden mukainen tiivistelmä aiheesta "Mieskuva Lil Nas X:n tuotannossa". Tekoälyn tuottamaa vastausta on käytetty apuna tiivistelmän rakenteen ideoinnissa ja lopullinen teksti on kirjoittajan itse tuottama kokonaisuus.