Exploratory research on the strategic growth factors of E-sports organizations
Tuominen, Lari (2024-02-13)
Lataukset:
Tuominen, Lari
13.02.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137100
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137100
Tiivistelmä
Gaming as a social event has evolved rapidly into a competitive industry which can already be compared to traditional sports. Understanding how organizations within this industry grow is crucial as the industry grows and sustains its place in the world of sport entertainment. The industry has received only scarce research as of currently, and this study aims to create a foundation for further research into the strategic growth factors of e-sports organizations.
This study takes into consideration how new ventures have been researched to grow and what key factors influence this growth. Thus, the literature reviewed in this thesis concentrates on the literature of New Venture Growth to gain an understanding on how new ventures have grown and then through empirical study, use these factors as a start-ing point in complying a list of key factors that influence the growth of e-sports organ-izations. Due to the lack of research and the newness of the industry, this study con-ducted qualitative research using theme interviews through online channels. The six participants within this study represent a good portion of the e-sports industry in Fin-land with founding members of e-sports organizations and experts in the field.
This study concludes that there are multiple factors that influence the growth of e-sports organizations, some that are applicable to traditional new ventures and some that were found through the data-driven analysis, such as diversifying revenue streams. The competitive side of the industry is currently not at a stage where organizations can sustain their growth merely through succeeding in the competitive environment. Fur-thermore, this study suggests that e-sports organizations should focus on creating al-ternative business models alongside competition to create alternative revenue flows to sustain the growth. Another key finding of the study is that the current stage of the e-sports industry allows organizations to grow and take advantage of the evolving indus-try. Although the industry has some larger organizations, there is no organization that has established it’s place at the top. Low entry barriers of the industry allow organiza-tions to enter the market and drive growth through correct strategical choices. Videopelit sosiaalisena tapahtumana on kehittynyt vauhdilla kilpailulliseksi teollisuu-denalaksi, jota voidaan jo verrata perinteisiin urheilulajeihin. Alan kasvaessa ja va-kiinnuttaessaan asemansa viihdeteollisuuden maailmassa, on erittäin tärkeää ymmär-tää, miten e-urheiluorganisaatiot kasvavat. Alaan ei ole kohdistunut laajamittaista tie-teellistä tutkimusta, ja tämän tutkimuksen tarkoitus on luoda pohjaa tulevaisuuden tutkimuksille, joiden tarkoitus on selvittää e-urheiluorganisaatioiden strategisia kasvu-tekijöitä.
Tämä tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu New Venture Growth -kirjallisuuteen, jota on käytetty tutkimaan miten uudet yritykset tai organisaatiot kasvavat ja mitkä ovat ne kasvutekijät, jotka kasvuun vaikuttavat. Teoreettiseen kehykseen pohjautuen empiiri-sellä tutkimuksella tämän tutkimuksen tarkoitus on luoda viitekehys niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kasvuun e-urheiluorganisaatioissa. Koska alaa ei ole vielä tutkittu laajasti ja ala itsessään on nuori, tutkimuksessa käytetään laadullisia menetelmiä, jot-ka on suoritettu verkkotapaamisalustoilla. Haastatteluiden kuusi osallistujaa edustaa isoa osaa e-urheiluteollisuudesta Suomessa. Haastateltavat ovat organisaatioiden pe-rustajajäseniä tai alan asiantuntijoita.
Tämän tutkimuksen mukaan e-urheiluorganisaatioiden kasvuun vaikuttaa lukuisat te-kijät. Osa kasvutekijöistä on samaistettavissa perinteisiin yrityksiin, sekä osa kasvute-kijöistä on havaittu aineistolähtöisen analyysin perusteella, kuten tulovirtojen moni-puolistaminen. Tällä hetkellä e-urheiluteollisuus ei ole pisteessä, jossa organisaatiot voivat ylläpitää orgaanista kasvuaan pelkästään menestymällä kilpailullisesti. Tästä johtuen, tämä tutkimus ehdottaa, että e-urheiluorganisaatioiden tulisi pyrkiä luomaan vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja kilpailullisen puolen rinnalle voidakseen saada tulovirtoja muualta. Tutkimuksen toinen havainto liittyy alan rakenteeseen. E-urheiluteollisuuden on edelleen kasvuvaiheessa, ja tämä mahdollistaa organisaatioiden kasvun hyödyntämällä alan epätäydellisyyksiä. Vaikka alalla on jo suuria organisaa-tioita, minkään organisaation ei voida sanoa vakiinnuttaneen paikkansa, vaan liikeh-dintää tapahtuu koko ajan. Alan matalat markkinoille pääsyn esteet mahdollistavat uusien organisaatioiden luonnin sekä kasvun oikeiden strategisten valintojen kautta.
This study takes into consideration how new ventures have been researched to grow and what key factors influence this growth. Thus, the literature reviewed in this thesis concentrates on the literature of New Venture Growth to gain an understanding on how new ventures have grown and then through empirical study, use these factors as a start-ing point in complying a list of key factors that influence the growth of e-sports organ-izations. Due to the lack of research and the newness of the industry, this study con-ducted qualitative research using theme interviews through online channels. The six participants within this study represent a good portion of the e-sports industry in Fin-land with founding members of e-sports organizations and experts in the field.
This study concludes that there are multiple factors that influence the growth of e-sports organizations, some that are applicable to traditional new ventures and some that were found through the data-driven analysis, such as diversifying revenue streams. The competitive side of the industry is currently not at a stage where organizations can sustain their growth merely through succeeding in the competitive environment. Fur-thermore, this study suggests that e-sports organizations should focus on creating al-ternative business models alongside competition to create alternative revenue flows to sustain the growth. Another key finding of the study is that the current stage of the e-sports industry allows organizations to grow and take advantage of the evolving indus-try. Although the industry has some larger organizations, there is no organization that has established it’s place at the top. Low entry barriers of the industry allow organiza-tions to enter the market and drive growth through correct strategical choices.
Tämä tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu New Venture Growth -kirjallisuuteen, jota on käytetty tutkimaan miten uudet yritykset tai organisaatiot kasvavat ja mitkä ovat ne kasvutekijät, jotka kasvuun vaikuttavat. Teoreettiseen kehykseen pohjautuen empiiri-sellä tutkimuksella tämän tutkimuksen tarkoitus on luoda viitekehys niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kasvuun e-urheiluorganisaatioissa. Koska alaa ei ole vielä tutkittu laajasti ja ala itsessään on nuori, tutkimuksessa käytetään laadullisia menetelmiä, jot-ka on suoritettu verkkotapaamisalustoilla. Haastatteluiden kuusi osallistujaa edustaa isoa osaa e-urheiluteollisuudesta Suomessa. Haastateltavat ovat organisaatioiden pe-rustajajäseniä tai alan asiantuntijoita.
Tämän tutkimuksen mukaan e-urheiluorganisaatioiden kasvuun vaikuttaa lukuisat te-kijät. Osa kasvutekijöistä on samaistettavissa perinteisiin yrityksiin, sekä osa kasvute-kijöistä on havaittu aineistolähtöisen analyysin perusteella, kuten tulovirtojen moni-puolistaminen. Tällä hetkellä e-urheiluteollisuus ei ole pisteessä, jossa organisaatiot voivat ylläpitää orgaanista kasvuaan pelkästään menestymällä kilpailullisesti. Tästä johtuen, tämä tutkimus ehdottaa, että e-urheiluorganisaatioiden tulisi pyrkiä luomaan vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja kilpailullisen puolen rinnalle voidakseen saada tulovirtoja muualta. Tutkimuksen toinen havainto liittyy alan rakenteeseen. E-urheiluteollisuuden on edelleen kasvuvaiheessa, ja tämä mahdollistaa organisaatioiden kasvun hyödyntämällä alan epätäydellisyyksiä. Vaikka alalla on jo suuria organisaa-tioita, minkään organisaation ei voida sanoa vakiinnuttaneen paikkansa, vaan liikeh-dintää tapahtuu koko ajan. Alan matalat markkinoille pääsyn esteet mahdollistavat uusien organisaatioiden luonnin sekä kasvun oikeiden strategisten valintojen kautta.