Henkilöstöedut työhyvinvoinnin tukena : Yritysten kokonaispalkitseminen julkisten lähteiden perusteella
Jokinen, Laura (2023-06-30)
Jokinen, Laura
30.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023063071337
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023063071337
Tiivistelmä
Niin työelämää kuin vallitsevaa maailmantilannettakin kuvaa termi epävarmuus. Kansainväliset kriisit tuovat epävarmuutta meidän jokaisen elämään ja mm. jatkuva muutos sekä lyhyet työsuhteet luovat epävarmuutta työelämään. Samaan aikaan kilpailu osaavista tekijöistä kiristyy. Jokaisen yrityksen on huolehdittava tärkeimmästä resurssistaan eli henkilöstöstä, ja tarjottava mahdollisuuksia terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Henkilöstöedut ja kokonaispalkitseminen ylipäätään ovat keinoja osoittaa sekä arvostusta että huolenpitoa henkilöstöä kohtaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia henkilöstöetuja ja kokonaispalkitsemisen keinoja Suomen 10 arvostetuinta brändiä -listauksen yritykset tarjoavat henkilöstölleen julkisten lähteiden mukaan. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitä muuta yritykset kertovat kokonaispalkitsemisestaan julkisissa lähteissä ja näkyykö eduissa tai kokonaispalkitsemisessa hyvinvoinnin tukeminen.
Ensimmäisessä teoriaosassa käsitellään henkilöstöetuja ja kokonaispalkitsemista. Toisessa osassa käsitellään puolestaan työhyvinvointia. Tutkimusosiossa tarkastellaan kymmenen suomalaisen yrityksen henkilöstöetuja ja kokonaispalkitsemista. Tutkimuksen alaiset yritykset ovat Nokia, Neste, Kesko, KONE, Valio, Elisa, UPM-Kymmene, Stora Enso, Metso Outotec sekä Fortum. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena luonnollista aineistoa hyödyntäen. Aineisto on kerätty julkisista lähteistä: yritysten verkkosivuilta, työpaikkailmoituksista sekä erilaisista raporteista, kuten vastuullisuusraporteista. Kerättyä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista ilmenee, että yritykset viestivät henkilöstöeduistaan ja kokonaispalkitsemisen keinoistaan julkisissa lähteissä hyvin vaihtelevasti. Perinteisinä pidetyt edut, kuten lounas-, liikunta- ja kulttuurietu, sekä työterveyshuolto nousivat esiin myös tutkimuksen yritysten osalta työterveyshuollon noustessa yleisimmin korostetuksi henkilöstöeduksi tutkimuksen yritysten julkisissa lähteissä.
Tutkimuksessa nousee esiin kolme teemaa, jotka korostuvat yritysten henkilöstöetujen ja kokonaispalkitsemisen tarjonnassa: hyvinvointi, henkilökohtainen kehitys sekä työympäristö. Rahallisesta palkitsemisesta viestiminen jää melko pieneen rooliin. Tuloksista ilmenee, että yritykset tukevat henkilöstön hyvinvointia hyvin kokonaisvaltaisesti. Erityisesti mielen hyvinvointi korostuu muutamien yritysten osalta ajan henkeen sopien ja kenties myös pandemia-ajan seurauksena. Henkilökohtaista kehitystä puolestaan tuetaan tulosten valossa tarjoamalla urapolkuja, sekä kasvun ja oppimisen mahdollisuuksia. Työympäristön osalta selkeimmin esiin nousee joustavat työnmuodot sekä työn turvallisuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia henkilöstöetuja ja kokonaispalkitsemisen keinoja Suomen 10 arvostetuinta brändiä -listauksen yritykset tarjoavat henkilöstölleen julkisten lähteiden mukaan. Lisäksi tavoitteena on selvittää, mitä muuta yritykset kertovat kokonaispalkitsemisestaan julkisissa lähteissä ja näkyykö eduissa tai kokonaispalkitsemisessa hyvinvoinnin tukeminen.
Ensimmäisessä teoriaosassa käsitellään henkilöstöetuja ja kokonaispalkitsemista. Toisessa osassa käsitellään puolestaan työhyvinvointia. Tutkimusosiossa tarkastellaan kymmenen suomalaisen yrityksen henkilöstöetuja ja kokonaispalkitsemista. Tutkimuksen alaiset yritykset ovat Nokia, Neste, Kesko, KONE, Valio, Elisa, UPM-Kymmene, Stora Enso, Metso Outotec sekä Fortum. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena luonnollista aineistoa hyödyntäen. Aineisto on kerätty julkisista lähteistä: yritysten verkkosivuilta, työpaikkailmoituksista sekä erilaisista raporteista, kuten vastuullisuusraporteista. Kerättyä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista ilmenee, että yritykset viestivät henkilöstöeduistaan ja kokonaispalkitsemisen keinoistaan julkisissa lähteissä hyvin vaihtelevasti. Perinteisinä pidetyt edut, kuten lounas-, liikunta- ja kulttuurietu, sekä työterveyshuolto nousivat esiin myös tutkimuksen yritysten osalta työterveyshuollon noustessa yleisimmin korostetuksi henkilöstöeduksi tutkimuksen yritysten julkisissa lähteissä.
Tutkimuksessa nousee esiin kolme teemaa, jotka korostuvat yritysten henkilöstöetujen ja kokonaispalkitsemisen tarjonnassa: hyvinvointi, henkilökohtainen kehitys sekä työympäristö. Rahallisesta palkitsemisesta viestiminen jää melko pieneen rooliin. Tuloksista ilmenee, että yritykset tukevat henkilöstön hyvinvointia hyvin kokonaisvaltaisesti. Erityisesti mielen hyvinvointi korostuu muutamien yritysten osalta ajan henkeen sopien ja kenties myös pandemia-ajan seurauksena. Henkilökohtaista kehitystä puolestaan tuetaan tulosten valossa tarjoamalla urapolkuja, sekä kasvun ja oppimisen mahdollisuuksia. Työympäristön osalta selkeimmin esiin nousee joustavat työnmuodot sekä työn turvallisuus.