Tapahtumamarkkinoinnin kehittäminen, Case: Vaasan Sport
Kauppi, Peter (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida Vaasan Sportin ottelutapahtuman markkinointia ja toimivuutta. Tarkoituksena oli löytää ottelutapahtumakokonaisuudesta kehityskohteita, jotka luovat katsojille lisäarvoa ja ovat siten kannattavia toimenpiteitä organisaatiolle. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ottelutapahtuman markkinoijan näkökulmasta.
Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata, että minkälaisen markkinoinnillisen tapahtumakokonaisuuden ottelu tarjoaa ja mitä tähän kokonaisuuteen kuuluu. Toisena tavoitteena oli analysoida, että miten ottelutapahtuman teoreettinen viitekehys toimii käytännössä Vaasan Hockey Sportin ottelutapahtumassa; miten ottelutapahtumaa markkinoidaan ja mitä tapahtumakokonaisuus pitää sisällään. Kolmantena tavoitteena oli analysoida tuloksia ja kehittää niiden kautta ottelutapahtumakokonaisuutta ja uusia markkinointikeinoja. Tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa nostettiin esille niitä asioita, jotka katsotaan tärkeäksi ottelutapahtumaa ajatellen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammikuussa 2007 Vaasan Sportin kotiottelussa. Tuloksia analysoitiin pääsääntöisesti kolmen eri katsojaryhmän osalta; satunnaiskatsojien, aktiivikatsojien ja fanien. Katsojaryhmissä oli havaittavissa eroja sitoutumisessa Vaasan Sportiin sekä ottelutapahtuman kulutuksessa. Kehityskohteeksi nousi katsojien sitouttaminen markkinoinnin eri keinoilla. Tähän päästään pienentämällä katsojien ja joukkueen välistä rajapintaa.
Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata, että minkälaisen markkinoinnillisen tapahtumakokonaisuuden ottelu tarjoaa ja mitä tähän kokonaisuuteen kuuluu. Toisena tavoitteena oli analysoida, että miten ottelutapahtuman teoreettinen viitekehys toimii käytännössä Vaasan Hockey Sportin ottelutapahtumassa; miten ottelutapahtumaa markkinoidaan ja mitä tapahtumakokonaisuus pitää sisällään. Kolmantena tavoitteena oli analysoida tuloksia ja kehittää niiden kautta ottelutapahtumakokonaisuutta ja uusia markkinointikeinoja. Tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa nostettiin esille niitä asioita, jotka katsotaan tärkeäksi ottelutapahtumaa ajatellen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammikuussa 2007 Vaasan Sportin kotiottelussa. Tuloksia analysoitiin pääsääntöisesti kolmen eri katsojaryhmän osalta; satunnaiskatsojien, aktiivikatsojien ja fanien. Katsojaryhmissä oli havaittavissa eroja sitoutumisessa Vaasan Sportiin sekä ottelutapahtuman kulutuksessa. Kehityskohteeksi nousi katsojien sitouttaminen markkinoinnin eri keinoilla. Tähän päästään pienentämällä katsojien ja joukkueen välistä rajapintaa.