School supervision in Finland and Sweden : taking pupils’ rights more seriously?
Hakalehto, Suvianna; Mäntylä, Niina; Refors Legge, Maria (2022)
Hakalehto, Suvianna
Mäntylä, Niina
Refors Legge, Maria
eddy.se
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301051556
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301051556
Kuvaus
vertaisarvioitu
©2022 eddy.se
©2022 eddy.se
Tiivistelmä
Utbildning är en väsentlig del av unga individers liv och välfärd i samhället. Denna artikel analyserar skillnader och likheter mellan det finska och svenska systemet för tillsyn över hur barns och elevers rättigheter främjas och värnas i ländernas respektive skolsystem. Målsättningen är att analysera för- och nackdelar med de båda systemen utifrån barns ställning som rättighetsinnehavare. Artikeln innehåller en presentation av det finska och det svenska skoltillsynssystemet samt en analys av hur de två olika systemen svarar mot de krav som ställs på konventionsstaterna i FN:s konvention om barnets rättigheter som utgör grunden för all lagstiftning och åtgärder som rör barn i Sverige och Finland.
Kokoelmat
- Artikkelit [3016]