School supervision in Finland and Sweden : taking pupils’ rights more seriously?

Artikkeli
Osuva_Hakalehto_Mäntylä_Refors Legge_2022.pdf - Lopullinen julkaistu versio - 257.12 KB

Kuvaus

©2022 eddy.se
Utbildning är en väsentlig del av unga individers liv och välfärd i samhället. Denna artikel analyserar skillnader och likheter mellan det finska och svenska systemet för tillsyn över hur barns och elevers rättigheter främjas och värnas i ländernas respektive skolsystem. Målsättningen är att analysera för- och nackdelar med de båda systemen utifrån barns ställning som rättighetsinnehavare. Artikeln innehåller en presentation av det finska och det svenska skoltillsynssystemet samt en analys av hur de två olika systemen svarar mot de krav som ställs på konventionsstaterna i FN:s konvention om barnets rättigheter som utgör grunden för all lagstiftning och åtgärder som rör barn i Sverige och Finland.

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

2000-6500

Aihealue

Kausijulkaisu

Nordisk Socialrättslig Tidskrift

OKM-julkaisutyyppi

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä