Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sokkokauppoja ja rakkauskirjeitä : Koronapandemian aiheuttama murros kuluttajan ostokäyttäytymisessä asuntomarkkinoilla

Jokipii-Nyblom, Katri (2022-11-14)

 
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma (2.151Mb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Jokipii-Nyblom, Katri
14.11.2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111465573
Tiivistelmä
Covid-19 virus rantautui Suomeen keväällä 2020, jonka jälkeen maamme ei ole ollut entisensä. Suomi julistettiin poikkeustilaan pandemian vuoksi maaliskuussa 2020 ja siitä alkoi taistelu virusta vastaan. Pandemian nähtiin vaikuttavan negatiivisesti talouteen ja sitä kautta asuntomarkkinaan. Asuntokaupan uskottiin hiljentyvän merkittävästi, mutta kävikin toisin. Keväällä 2021 asuntokauppa kävi vilkkaana ja asuntomarkkina hehkui punaista, nostaen asuntojen arvoa historiallisesti yli 4%.

Asunnon katsotaan edustavan korkean sidonnaisuuden tuotetta. Korkean sidonnaisuuden tuotteelle on tyypillistä, että tuotteesta haetaan runsaasti informaatiota, kohteita vertaillaan ja ostopäätös on harkittu ja rationaalinen. Koronapandemian myötä erityisesti perheasuntojen kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti ja mullisti tavanomaisen kuluttajakäyttäytymisen asuntomarkkinoilla.

Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien ostokäyttäytymisen murrosta pandemian aikana asuntomarkkinoilla. Tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten kuluttajan ostokäyttäytyminen muuttuu, kun ympäristössä tapahtuu jotain odottamatonta, joka muokkaa kuluttajan tarpeita nopealla aikataululla. Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita ilmiöstä, joten on perusteltua haastatella kuluttajien sijaan pidempään alalla toimineita kiinteistövälittäjiä, jotka pystyvät peilaamaan kuluttajien aiempaa käyttäytymistä pandemian aikaiseen tilanteeseen.

Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään korkean sidonnaisuuden tuotteen erityispiirteitä, viisivaiheista ostopäätösprosessia ja kuluttajan kokemia arvoja sekä niiden merkitystä osana ostopäätöstä. Teoriasta muodostuu tutkielman viitekehys, jonka avulla vastataan tutkielman ensimmäiseen ja toiseen tavoitteeseen. Ensimmäinen tavoite on luoda teoreettinen ymmärrys kuluttajan ostokäyttäytymisprosessista, kun kyseessä on korkean sidonnaisuuden tuote. Toisena tavoitteena on lisätä ymmärrystä kuluttajan kokemasta arvosta, sen muodostumisesta ja ohjausvoimasta päätöksenteon taustalla. Teoreettinen viitekehys toimii pohjana tutkielman empiriaosuudelle. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla Pirkanmaalaisilta kiinteistövälittäjiltä 1.9-25.10.2022 välisenä aikana.

Empiirisen aineiston avulla saadaan vastaus tutkielman kolmanteen tavoitteeseen, eli miten kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttui asuntomarkkinoilla korona pandemian aikana ja mitkä tekijät siihen ovat vaikuttaneet.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3430]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste