"Utmanande men intressant" -Studenternas åsikter om tvåspråkig utbildning vid Vasa universitet i ljuset av språkvärdering
Angervo, Katriina (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on ollut selvittää korkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä kielitaidosta ja kieliopinnoista koulutuksen aikana ja sen jälkeisessä työelämässä. Tutkimukseni kohteena ovat kaksikielisen koulutuksen mahdollisuudet ja haasteet. Tutkimus kartoittaa Vaasan yliopiston opiskelijoiden kielitaitoa ja kieliopintojen määrää, heidän kiinnostustaan kieliopintoja ja erityisesti kaksikielistä (suomi-ruotsi) koulutusta kohtaan. Kaksikielistä koulutusta tarkastellaan sekä arvostuksen että parhaan toteuttamistavan kannalta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka pohjalta Vaasan yliopiston koulutusta voidaan kehittää mahdollisen kaksikielisen koulutuksen suuntaan.
Tutkimus kuuluu tutkimusryhmä BilingCon vuonna 2010 käynnistämään hankkeeseen Kaksikielisyys ja monikulttuurinen Suomi - hyviä käytänteitä ja tulevaisuuden haasteita (Kamoon). Kamoon-hankkeen tavoitteena on selvittää, minkälaiset vuorovaikutukset toimintakulttuurit ja -mallit tukevat parhaiten organisaatioiden kaksikielisyyttä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tutkimukseni osoittaa, että opiskelijat pitävät kaksikielistä koulutusta aluesidonnaisena kilpailuvalttina rekrytointitilanteessa. Vaasan yliopiston kannalta kaksikielinen koulutus nähdään tulevaisuuden yhteistyömahdollisuutena sekä vahvuutena, joka mahdollisesti lisää kiinnostusta Vaasan yliopistoa kohtaan. Kaksikielisen koulutuksen mielekäs toteutus sekä koulutuksesta tiedottaminen nousi tutkimuksessa esiin tärkeänä tekijänä. Opiskelijoista 70 % oli sitä mieltä, että kaksikielisen koulutuksen toteuttaminen edellyttää kielenopettajan tukea. Tutkimuksen perusteella paras tapa toteuttaa kaksikielistä koulutusta ovat yksittäiset kurssit, kaksikielinen kurssimateriaali, eri korkeakoulujen opettajayhteistyö sekä ruotsinkielisten yksiköiden kurssien integrointi Vaasan yliopiston kursseihin.
Tutkimus kuuluu tutkimusryhmä BilingCon vuonna 2010 käynnistämään hankkeeseen Kaksikielisyys ja monikulttuurinen Suomi - hyviä käytänteitä ja tulevaisuuden haasteita (Kamoon). Kamoon-hankkeen tavoitteena on selvittää, minkälaiset vuorovaikutukset toimintakulttuurit ja -mallit tukevat parhaiten organisaatioiden kaksikielisyyttä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tutkimukseni osoittaa, että opiskelijat pitävät kaksikielistä koulutusta aluesidonnaisena kilpailuvalttina rekrytointitilanteessa. Vaasan yliopiston kannalta kaksikielinen koulutus nähdään tulevaisuuden yhteistyömahdollisuutena sekä vahvuutena, joka mahdollisesti lisää kiinnostusta Vaasan yliopistoa kohtaan. Kaksikielisen koulutuksen mielekäs toteutus sekä koulutuksesta tiedottaminen nousi tutkimuksessa esiin tärkeänä tekijänä. Opiskelijoista 70 % oli sitä mieltä, että kaksikielisen koulutuksen toteuttaminen edellyttää kielenopettajan tukea. Tutkimuksen perusteella paras tapa toteuttaa kaksikielistä koulutusta ovat yksittäiset kurssit, kaksikielinen kurssimateriaali, eri korkeakoulujen opettajayhteistyö sekä ruotsinkielisten yksiköiden kurssien integrointi Vaasan yliopiston kursseihin.