Improving competitive advantage in 3PL companies in Iran
Sahebi, Daniel (2022-01-18)
Sahebi, Daniel
Vaasan yliopisto
18.01.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-005-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-005-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Toimitusketjujen hallinnan tärkeys on huomattu viime vuosien aikana teollisuus-yritysten välisen kilpailun kasvaessa, ja tilanteeseen on myös tartuttu. Yksi yleisimmistä strategioista toimitusketjujen hallinnassa on ulkoistaminen. Täydellisesti ja yrityksen edun mukaisesti toimivan logistiikkakumppanin valintaan liittyy monia eri tekijöitä. Asiakkaan näkökulmasta päätöksentekoon vaikuttaa moni asia. Osa näistä ei liity suoraan varastointiin tai kuljetukseen.
Tässä väitöstutkimuksessa pyydettiin Teheranissa sijaitsevia iranilaisia vähittäiskaupan yrityksiä osallistumaan kyselytutkimukseen, jossa selvitettiin tärkeimpiä kriteerejä liittyen kolmannen osapuolen logistiikkapalveluja tarjoavien eli 3PL (3rd party logistics) -yrityksien valintaan. Perinteisten, kuljetukseen ja logistiikkaan liittyvien seikkojen, kuten etäisyyden tai kokemuksen lisäksi vähittäiskaupan yritykset huomioivat etenkin yhteiskunta¬vastuuseen, asiantuntijaresursseihin ja innovaatioihin liittyvät tekijät. Tämän tutkimuk¬sen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Teheranin 3PL-yritysten palvelujen laatuun Teheranissa, ja siten parantaa niiden kilpailuetua.
Yksi tämän tutkimuksen tärkeimmistä tuloksista on ollut vähittäiskaupan logististen tarpeiden tunnistaminen sekä vähittäiskaupan yritysten kohtaamien kannustimien ja esteiden tunnistaminen niiden valitessa sopivaa 3PL-palveluntarjoajaa. Väitöstutkimus on toteutettu hyödyntämällä sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto koostuu logistiikkapalveluja tarjoavista Teheranin 3PL-yritysten johtajista ja asiantuntijoista sekä näiden yritysten asiakkaista.
Tässä väitöstutkimuksessa pyydettiin Teheranissa sijaitsevia iranilaisia vähittäiskaupan yrityksiä osallistumaan kyselytutkimukseen, jossa selvitettiin tärkeimpiä kriteerejä liittyen kolmannen osapuolen logistiikkapalveluja tarjoavien eli 3PL (3rd party logistics) -yrityksien valintaan. Perinteisten, kuljetukseen ja logistiikkaan liittyvien seikkojen, kuten etäisyyden tai kokemuksen lisäksi vähittäiskaupan yritykset huomioivat etenkin yhteiskunta¬vastuuseen, asiantuntijaresursseihin ja innovaatioihin liittyvät tekijät. Tämän tutkimuk¬sen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Teheranin 3PL-yritysten palvelujen laatuun Teheranissa, ja siten parantaa niiden kilpailuetua.
Yksi tämän tutkimuksen tärkeimmistä tuloksista on ollut vähittäiskaupan logististen tarpeiden tunnistaminen sekä vähittäiskaupan yritysten kohtaamien kannustimien ja esteiden tunnistaminen niiden valitessa sopivaa 3PL-palveluntarjoajaa. Väitöstutkimus on toteutettu hyödyntämällä sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto koostuu logistiikkapalveluja tarjoavista Teheranin 3PL-yritysten johtajista ja asiantuntijoista sekä näiden yritysten asiakkaista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [471]