Aluehallintovirasto kokonaisturvallisuus toimijana : Implementaatioteoreettinen näkökulma Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston kokonaisturvallisuustoimijuuteen
Saarimäki, Miia (2021)
Saarimäki, Miia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082544244
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082544244
Tiivistelmä
Kokonaisturvallisuudella pyritään yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseen. Yhteiskunnan voimavaroja hyödynnetään kokonaisturvallisuustyössä aina valtion johdosta paikallistasolle saakka, yli toimialarajojen. Kokonaisturvallisuuden toteuttamiseen osallistuu näin ollen suuri määrä eri toimijoita. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston tehtävää ja roolia suhteessa kokonaisturvallisuuteen sekä viraston kokonaisturvallisuustoimijuutta implementaatioteorian näkökulmasta. Tutkimuksen tarkasteluajankohta on vuodesta 2010 vuoteen 2020. Kokonaisturvallisuuden käsitteen määrittelyä lähestytään tutkimuksessa turvallisuustutkimuksen kautta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii implementaatioteoria. Kokonaisturvallisuustyön implementaatiota tarkastellaan kolmannen implementaatiotutkimussukupolven näkökulmasta. Tutkimusaineiston keräämiseen on käytetty dokumenttianalyysia sekä asiantuntijoille kohdistettuja täsmäryhmähaastatteluja. Tutkimuksessa analysoitavat Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston asiakirjat on valittu harkinnanvaraisesti ottaen huomioon se, kuinka paljon ne avaavat Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston roolia ja tehtävää suhteessa kokonaisturvallisuustyöhön sekä ilmentävät työn implementaatiota. Tutkimusaineisto on analysoitu dokumenttianalyysilla eli sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoja käyttäen. Tutkimus osoittaa, että Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto käsittää kokonaisturvallisuustehtävikseen sen lakisääteisten turvallisuustehtävien ja perustehtävän toteuttamisen sekä tilannekuvatyön. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston rooli suhteessa kokonaisturvallisuuteen ilmenee koordinoivana sekä objektiivisuutta painottavana. Koordinoiva rooli ilmenee erityisesti alueellisen kokonaisturvallisuustyön yhteensovittamisen kautta. Näin ollen myös roolin osalta tukeudutaan osittain aluehallintoviraston lakisääteisiin turvallisuustehtäviin. Implementaation osalta kokonaisturvallisuustyön toteuttaminen ilmenee Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastossa tarkastelussa käytetyn kolmannen implementaatiosukupolven näkökulmasta. Kokonaisturvallisuustyön toteuttamisessa keskushallinnon antamat raamit työn toteuttamiselle yhdistyvät alueellisiin ja paikallisiin näkökulmiin ja tarpeisiin. Ylhäältä tuleva ohjaus on tarkasteluajankohtana ollut esimerkiksi toimintaohjelman muodossa ja tulosohjausta. Kokonaisturvallisuustyöhön kohdistunut ohjaus on huomioitu Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastossa, mutta sen vähäisyyden myötä virastolla on ollut tilaa toimia paikallisista ja alueellisista lähtökohdista käsin ja näin ollen synnyttää alueelle kokonaisturvallisuuden toimintapolitiikkaa.