Teknisen saavutettavuuden haasteet : Tarkastelussa sosiaali- ja terveysalan järjestöjen verkkosivut
Nieminen, Martti Topias (2021-05-14)
Nieminen, Martti Topias
14.05.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051429902
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051429902
Tiivistelmä
Saavutettavuuslainsäädäntö on asettanut runsaasti paineita julkiselle sektorille kuluneella vuosikymmenellä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, millaisia vaikutuksia lainsäädännössä määritetyillä saavutettavuusvaatimuksilla on ollut sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toiminnalle. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät estävät järjestöjä täyttämästä saavutettavuusvaatimuksia verkkosivuillaan, ja mitkä tekijät taas antavat järjestöille mahdollisuuksia saavutettavuuden huomioimiseen. Tämä pyritään selvittämään kyselykierroksen sekä Kehitysvammaliiton kesällä ja syksyllä 2020 tehtyjen teknisen saavutettavuuden arviointien avulla. Tutkielmassa perehdytään saavutettavuuden lainsäädännöllisiin vaatimuksiin, teknisen saavutettavuuden kriteeristöön, sekä teknisen saavutettavuuden kokonaisvaltaiseen toteuttamiseen sekä arviointiprosessiin. Tämän lisäksi tavoitteena on selvittää organisaatioanalyysin sekä kerätyn aineiston avulla, millä keinoilla sosiaali- ja terveysalan järjestöjen saavutettavuusvaatimusten täyttämistä voidaan edistää.
Tutkielmassa analysoitiin yhteensä 16 teknisen saavutettavuuden arviointiraporttia sosiaali- ja terveysalan järjestöjen verkkosivustoista. Arvioinnit olivat heuristisia arviointiprosesseja. Näistä arvioinneista kerättiin yleisimpiä havaittuja virheitä arvioiduilla verkkosivustoilla. Nämä yleisimmät virheet kirjattiin ensimmäisessä tämän aineiston analyysiosiossa, sekä näistä virheistä annettiin korjausehdotuksia erilaisin käytännön esimerkein. Arviointien lisäksi tässä tutkielmassa toteutettiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus järjestettiin helmikuussa 2021. Siihen sisällytettiin jokainen järjestö, jonka verkkosivujen saavutettavuutta arvioitiin Kehitysvammaliiton toimesta kesällä sekä syksyllä 2020. Kyselykutsu lähetettiin yhteensä 16 eri järjestölle, ja vastauksia saatiin kahdeksasta järjestöstä. Kyselyllä pyrittiin selvittämään sitä, missä tilanteessa näiden järjestöjen verkkopalveluiden saavutettavuus on sekä syitä tälle tilanteelle pyrittiin myös selvittämään tiedustelemalla järjestöiltä sitä, mitkä asiat he ovat kokeneet esteeksi saavutettavuuskorjausten tekemisessä. Kyselyllä kerättiin myös tietoa siitä, mitkä asiat ovat järjestöjen näkökulmasta eniten mahdollistaneet saavutettavuuskorjausten tekemistä.
Arvioinneista havaittiin, että yleisimmät teknisen saavutettavuuden ongelmat liittyivät kontrasteihin, mobiilinavigaation virheisiin, tekstivastineisiin, lomakkeissa oleviin virheisiin, videoissa oleviin virheisiin sekä kielen määrittelyn virheisiin. Kyselyn avulla havaittiin, että järjestöt ovat kokeneet resurssien puutteen sekä teknisten taitojen puutteellisuuden yhtenä isona esteenä saavutettavuuskorjausten tekemiselle. Järjestöt mainitsivat myös siitä, kuinka saavutettavuuskorjauksiin vaadittavaa aikaa on hankalaa järjestää muiden hankkeiden ja tekemisten ohella. Vastauksissa mainittiin myös se, että tiedottaminen saavutettavuuteen liittyvistä asioista on koettu monessa tapauksessa puutteellisena. Kyselyn avulla kerättiin myös palautetta järjestöiltä siihen, kuinka teknisen saavutettavuuden edistämistä voitaisiin parantaa.
Tutkielmassa analysoitiin yhteensä 16 teknisen saavutettavuuden arviointiraporttia sosiaali- ja terveysalan järjestöjen verkkosivustoista. Arvioinnit olivat heuristisia arviointiprosesseja. Näistä arvioinneista kerättiin yleisimpiä havaittuja virheitä arvioiduilla verkkosivustoilla. Nämä yleisimmät virheet kirjattiin ensimmäisessä tämän aineiston analyysiosiossa, sekä näistä virheistä annettiin korjausehdotuksia erilaisin käytännön esimerkein. Arviointien lisäksi tässä tutkielmassa toteutettiin kyselytutkimus. Kyselytutkimus järjestettiin helmikuussa 2021. Siihen sisällytettiin jokainen järjestö, jonka verkkosivujen saavutettavuutta arvioitiin Kehitysvammaliiton toimesta kesällä sekä syksyllä 2020. Kyselykutsu lähetettiin yhteensä 16 eri järjestölle, ja vastauksia saatiin kahdeksasta järjestöstä. Kyselyllä pyrittiin selvittämään sitä, missä tilanteessa näiden järjestöjen verkkopalveluiden saavutettavuus on sekä syitä tälle tilanteelle pyrittiin myös selvittämään tiedustelemalla järjestöiltä sitä, mitkä asiat he ovat kokeneet esteeksi saavutettavuuskorjausten tekemisessä. Kyselyllä kerättiin myös tietoa siitä, mitkä asiat ovat järjestöjen näkökulmasta eniten mahdollistaneet saavutettavuuskorjausten tekemistä.
Arvioinneista havaittiin, että yleisimmät teknisen saavutettavuuden ongelmat liittyivät kontrasteihin, mobiilinavigaation virheisiin, tekstivastineisiin, lomakkeissa oleviin virheisiin, videoissa oleviin virheisiin sekä kielen määrittelyn virheisiin. Kyselyn avulla havaittiin, että järjestöt ovat kokeneet resurssien puutteen sekä teknisten taitojen puutteellisuuden yhtenä isona esteenä saavutettavuuskorjausten tekemiselle. Järjestöt mainitsivat myös siitä, kuinka saavutettavuuskorjauksiin vaadittavaa aikaa on hankalaa järjestää muiden hankkeiden ja tekemisten ohella. Vastauksissa mainittiin myös se, että tiedottaminen saavutettavuuteen liittyvistä asioista on koettu monessa tapauksessa puutteellisena. Kyselyn avulla kerättiin myös palautetta järjestöiltä siihen, kuinka teknisen saavutettavuuden edistämistä voitaisiin parantaa.