Palvelunkäyttäjät julkisten sote-palveluiden kehittäjinä : Kokemuksia asiakaslähtöisestä yhteiskehittämisestä PPSHP:ssä
Haapalahti, Olli (2021-05-26)
Haapalahti, Olli
26.05.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042611810
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042611810
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan palveluissa palvelunkäyttäjien osallisuus on viime vuosikymmeninä kasvanut merkittävästi. Yhä useampi palvelunkäyttäjä on aktiivinen ja oikeuksistaan tietoinen asiakas, jolla on halu ja kyky osallistua omien palvelujensa toteutukseen ja suunnitteluun. Digitalisaatio on mahdollistanut uudenlaisia osallistamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia julkisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa ja niiden kehittämisessä. Tulevaisuuden trendinä nähdään palvelunkäyttäjien sähköisillä sovelluksilla ja muilla älylaitteilla keräämän datan ja kokemuksien hyödyntäminen hyvinvointipalveluiden ja –teknologian kehittämisessä. Aktiiviset kansalaiset nähdään yhä enemmän kehitystyön potentiaalisina resursseina ja uusia innovaatiota luovana, ja niille arvoa tuottavana voimavarana.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata julkisten sote-palveluiden käyttäjien asiakasosallisuuden kehittymistä hierarkkisesta potilas-lääkäri –suhteesta kohti palveluntarjoajan ja palvelunkäyttäjän välistä kumppanuutta. Digitalisaation vaikutus asiakasosallisuuden kehittymiseen ja uudenlainen yhteiskehittäminen asiakasosallisuutta edistävänä toimintamallina ovat myös tutkimuksen kohteena. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat asiakasosallisuus, yhteiskehittäminen ja digitalisaatio. Yhtenä asiakasosallisuuden kehittymisen taustatekijänä on lainsäädännön kehittyminen kansalaisten osallisuusoikeutta tukevaan suuntaan.
Tämä pro gradu on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto muodostui seitsemän Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) inDemand-yhteiskehittämisprojektissa mukana olleen kehittäjän haastatteluista. Haastateltavat edustavat kolmea eri sidosryhmää: kokemustoimijat tulevat kolmannen sektorin järjestöstä, kehittäjäyritys tulee yksityiseltä sektorilta ja järjestävä organisaatio edustaa julkista sektoria. Saatua tutkimusaineistoa analysoitiin teoreettisen viitekehyksen rinnalla sisällön analyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat uudenlaisen yhteiskehittämismallin edistäneen paitsi kokemustoimijoiden kokemaa asiakasosallisuutta, myös muiden sidosryhmien osallisuutta ja osallistamista. Sektorirajat ylittävä yhteiskehittäminen koettiin jo pilotointivaiheessa osallisuutta vahvistaneeksi ja toimijoita lähentäneeksi, sekä arvoa tuottaneeksi toimintamalliksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata julkisten sote-palveluiden käyttäjien asiakasosallisuuden kehittymistä hierarkkisesta potilas-lääkäri –suhteesta kohti palveluntarjoajan ja palvelunkäyttäjän välistä kumppanuutta. Digitalisaation vaikutus asiakasosallisuuden kehittymiseen ja uudenlainen yhteiskehittäminen asiakasosallisuutta edistävänä toimintamallina ovat myös tutkimuksen kohteena. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat asiakasosallisuus, yhteiskehittäminen ja digitalisaatio. Yhtenä asiakasosallisuuden kehittymisen taustatekijänä on lainsäädännön kehittyminen kansalaisten osallisuusoikeutta tukevaan suuntaan.
Tämä pro gradu on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto muodostui seitsemän Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) inDemand-yhteiskehittämisprojektissa mukana olleen kehittäjän haastatteluista. Haastateltavat edustavat kolmea eri sidosryhmää: kokemustoimijat tulevat kolmannen sektorin järjestöstä, kehittäjäyritys tulee yksityiseltä sektorilta ja järjestävä organisaatio edustaa julkista sektoria. Saatua tutkimusaineistoa analysoitiin teoreettisen viitekehyksen rinnalla sisällön analyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat uudenlaisen yhteiskehittämismallin edistäneen paitsi kokemustoimijoiden kokemaa asiakasosallisuutta, myös muiden sidosryhmien osallisuutta ja osallistamista. Sektorirajat ylittävä yhteiskehittäminen koettiin jo pilotointivaiheessa osallisuutta vahvistaneeksi ja toimijoita lähentäneeksi, sekä arvoa tuottaneeksi toimintamalliksi.