Faniuden rakentuminen Instagramissa : Tarkastelussa suomalaisten K-pop-fanien kielelliset valinnat
Tuomikoski, Emilia (2020-08-07)
Tuomikoski, Emilia
07.08.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080748197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080748197
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on muodostunut viime vuosien aikana keskeinen osa ihmisten arkipäivää. Sitä käytetään päivittäin niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin, sillä se tarjoaa sen käyttäjille loputtomat mahdollisuudet itsensä ilmaisuun ja vuorovaikutukseen. Sen eri palveluihin ja sivustoille muodostuu paljon myös erilaisia verkkoyhteisöjä, kuten faniyhteisöjä, sillä sosiaalisessa mediassa on helppoa pitää yhteyttä myös sellaisiin henkilöihin, joiden tapaaminen olisi muutoin lähes mahdotonta. Yksi suosittu fanituksen kohde tällä hetkellä on eteläkorealainen K-pop-yhtye BTS, jonka fanit ovat muodostaneet faniyhteisöjä eri sosiaalisen median sivustoille kuten Twitteriin ja Instagramiin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaisten K-pop-fanien fanius rakentuu Instagramissa heidän tekemiensä kielellisten valintojen avulla. Tavoitetta selvitetään kielivalintoihin, yhteisöllisyyteen ja vuorovaikutukseen liittyvien tutkimuskysymysten avulla. Tutkimuksen aineistona on yhteensä 400 kommenttia, joista osa on suomeksi, osa englanniksi ja osa molemmilla kielillä kirjoitettuja. Kommentit on kerätty fanien keskuudessa suosiossa olevalta @bts_army_finland_ -tililtä. Kommenteista on tunnistettu niiden tarkoituksia ja toimintoja, aiheita ja sävyjä sekä yhteisöllisyyden muodostumista, sosiaalisen median osallistumismuotoja ja sen käytön motiiveja.
Tuloksista ilmeni, että kielivalintaan vaikuttavat eniten kommentin tarkoitus, aihe ja sävy. Kielivalinnan voidaan ajatella liittyvän siihen, mihin faniyhteisöön fani kokee kuuluvansa milläkin hetkellä; paikalliseen vai kansainväliseen. Analyysin edetessä huomattiin, että kielivalinnalla oli kuitenkin vain pieni vaikutus faniuden rakentumiseen, toisin kuin fanien yhteisöllisyydellä ja vuorovaikutuksella. Yhteisöllisyyttä analysoitaessa faniuden rakentuminen ilmeni erityisesti fanien jakamista kokemuksista sekä vahvasta suhteesta toisiinsa ja yhtyeeseen. Vuorovaikutuksen analysointi taas osoitti faniuden rakentuvan silloin, kun fanit pääsevät ilmaisemaan itseään ja luomaan uusia sekä ylläpitämään vanhoja suhdeverkostoja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaisten K-pop-fanien fanius rakentuu Instagramissa heidän tekemiensä kielellisten valintojen avulla. Tavoitetta selvitetään kielivalintoihin, yhteisöllisyyteen ja vuorovaikutukseen liittyvien tutkimuskysymysten avulla. Tutkimuksen aineistona on yhteensä 400 kommenttia, joista osa on suomeksi, osa englanniksi ja osa molemmilla kielillä kirjoitettuja. Kommentit on kerätty fanien keskuudessa suosiossa olevalta @bts_army_finland_ -tililtä. Kommenteista on tunnistettu niiden tarkoituksia ja toimintoja, aiheita ja sävyjä sekä yhteisöllisyyden muodostumista, sosiaalisen median osallistumismuotoja ja sen käytön motiiveja.
Tuloksista ilmeni, että kielivalintaan vaikuttavat eniten kommentin tarkoitus, aihe ja sävy. Kielivalinnan voidaan ajatella liittyvän siihen, mihin faniyhteisöön fani kokee kuuluvansa milläkin hetkellä; paikalliseen vai kansainväliseen. Analyysin edetessä huomattiin, että kielivalinnalla oli kuitenkin vain pieni vaikutus faniuden rakentumiseen, toisin kuin fanien yhteisöllisyydellä ja vuorovaikutuksella. Yhteisöllisyyttä analysoitaessa faniuden rakentuminen ilmeni erityisesti fanien jakamista kokemuksista sekä vahvasta suhteesta toisiinsa ja yhtyeeseen. Vuorovaikutuksen analysointi taas osoitti faniuden rakentuvan silloin, kun fanit pääsevät ilmaisemaan itseään ja luomaan uusia sekä ylläpitämään vanhoja suhdeverkostoja.