Designorientoituneiden vaatetusalan pk-yritysten markkinointi Japanin markkinoilla
Juntunen, Laura (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia suomalaisten designorientoituneiden vaatetusalan pk-yritysten markkinointia ja eri markkinointikeinojen merkitystä yritysten onnistuneessa kansainvälistymisessä ja menestymisessä Japanin markkinoilla. Tavoitteeseen pyritään tutkimuksen teoriaosuudessa perehtymällä aluksi yleisesti vaatetusalaan pk-yritysten toimintaympäristönä, tarkastelemalla vaatetusalan pk-yritysten toiminnan strategisia lähtökohtia sekä selvittämällä designin merkitystä yritysten kilpailuetuna. Lisäksi teoriaosuudessa tutkitaan vaatetusalan pk-yritysten kansainvälistymistä ja syvennytään yritysten kansainvälisten markkinointikeinojen tarkasteluun. Tämän jälkeen keskitytään tarkastelemaan Japanin vaatetusalaa suomalaisten pk-yritysten toiminta- ja markkinointiympäristönä. Näin pyritään luomaan kuva suomalaisten vaatetusalan pk-yritysten kansainvälistymisen ja vientimarkkinoilla menestymisen markkinoinnin haasteista ja edellytyksistä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkimuksen teoreettista osaa syvennetään selvittämällä designorientoituneiden vaatetusalan pk-yritysten markkinointia Japanin markkinoilla. Neljän case-yrityksen edustajia haastattelemalla pyritään selvittämään yritysten hyödyntämiä markkinointikeinoja ja analysoimaan mitkä tekijät ovat mahdollistaneet yritysten onnistuneen kansainvälistymisen Japanin markkinoilla.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että suomalaisten designorientoituneiden vaatetusalan pk-yritysten Japanin markkinoilla menestymisen perustana on yksilöllinen, korkealaatuinen ja suomalainen design. Markkinoille pääsemisessä ja siellä menestymisessä keskeiseksi nousee erityisesti oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ja suhdetoimintaan panostamisen kautta rakennetun toimivan jakelukanavan kehittäminen. Markkinoilla menestymisen voidaan katsoa edellyttävän kaikkien markkinointikeinojen konseptointia, minkä avulla tuote pystytään kilpailuetuun pohjautuen differoimaan markkinoilla. Yritysten tulee asennoitua vientitoimintaan pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti markkinoille pääsyn ollessa hidas prosessi.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkimuksen teoreettista osaa syvennetään selvittämällä designorientoituneiden vaatetusalan pk-yritysten markkinointia Japanin markkinoilla. Neljän case-yrityksen edustajia haastattelemalla pyritään selvittämään yritysten hyödyntämiä markkinointikeinoja ja analysoimaan mitkä tekijät ovat mahdollistaneet yritysten onnistuneen kansainvälistymisen Japanin markkinoilla.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että suomalaisten designorientoituneiden vaatetusalan pk-yritysten Japanin markkinoilla menestymisen perustana on yksilöllinen, korkealaatuinen ja suomalainen design. Markkinoille pääsemisessä ja siellä menestymisessä keskeiseksi nousee erityisesti oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ja suhdetoimintaan panostamisen kautta rakennetun toimivan jakelukanavan kehittäminen. Markkinoilla menestymisen voidaan katsoa edellyttävän kaikkien markkinointikeinojen konseptointia, minkä avulla tuote pystytään kilpailuetuun pohjautuen differoimaan markkinoilla. Yritysten tulee asennoitua vientitoimintaan pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti markkinoille pääsyn ollessa hidas prosessi.