Reilu asenne, oppimisen ilo ja tekemisen rohkeus : Esihenkilö valmentavana johtajana
Kytö, Marjo Riitta Anneli (2020-04-26)
Lataukset:
Kytö, Marjo Riitta Anneli
26.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042622462
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042622462
Tiivistelmä
Valmentava johtaminen on järjestelmällistä johtamistyötä, jonka pyrkimyksenä on taata organisaation ja yksilön tavoitteiden ja onnistumisien edellyttämä osaaminen nyt sekä tulevaisuudessa. Valmentava joh-taminen nähdään tänä päivänä hyvin keskeisenä keinona voimaannuttaa työntekijöitä. Tärkeässä roolissa tässä työssä ovat valmentavat esihenkilöt. Heidän tehtävänään on mahdollistaa henkilökunnan kehittymi-nen tavoitteellisiksi ja vastuullisiksi oman työnsä asiantuntijoiksi rinnalla kulkien.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata esihenkilöiden näkemyksiä valmentavasta johtamisesta. Tutkimus tuottaa tietoa valmentavasta johtamisesta sekä sitä edistävistä että estävistä tekijöistä. Aineisto kerättiin syksyn 2019 aikana haastattelemalla Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen eteläisen palvelualueen esihenkilöitä. Teemahaastatteluihin osallistui 16 (n=16) esihenkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutki-muksen teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaisemman tutkimuksen ja kirjallisuuden ympärille.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että esihenkilön valmentava johtaminen muodostuu organisaa-tion asettamien tavoitteiden toteuttamisesta, valmentavan toiminnan johtamisesta, valmentajana toimimi-sesta, henkilökunnan osaamisen ja kehittymisen mahdollistamisesta, itseohjautuvan työn tukemisesta, ajankohtaisen tiedon välittämisestä ja tiedon saatavuuden mahdollistamisesta sekä yhteistyön tukemisesta, vuorovaikutuksen mahdollistamisesta ja sen lisäämisestä.
Valmentavaa johtamista edistää yhtenäinen toimintastrategia ja esihenkilötyön tuki, työhön sitoutunut ja ammattitaitoinen henkilökunta, esihenkilön vahva ammattitaito sekä luottamuksellinen ja avoin keskuste-lukulttuuri.
Valmentavaa johtamista estäviä tekijöitä ovat tietojen ja taitojen puutteet, organisaation toimintatapojen puutteet ja vuorovaikutuksen puute.
Tutkimustulosten perusteella valmentavan johtamisen on tulkittu vaikuttavan lukuisilla tavoilla esihenki-löiden työhön. Valmentavan johtamisen kehittymiseen vaikuttaa esihenkilön oma motivaatio, johta-misajattelu sekä organisaation kulttuuri. Työ vaatii onnistuakseen uudistuvaa, positiivista johtajuutta koko organisaation eri tasoilla. Valmentavan johtamisen koetaan antavan keinoja ja työvälineitä esihenkilön perustyöhön. Työssä voidaan erottaa omaksi osakseen henkilöstön kehittymisen suuntaaminen, kehitty-mistä edistävän kulttuurin ja ilmapiirin luominen, kehittymisprosessin tukeminen ja omalla esimerkillä toimiminen.
Kehittämisehdotuksina esitetään organisaation työtapojen selkiyttämistä ja yksinkertaistamista sekä val-mentamista tukevan työkulttuurin vahvistamista työyhteisöissä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata esihenkilöiden näkemyksiä valmentavasta johtamisesta. Tutkimus tuottaa tietoa valmentavasta johtamisesta sekä sitä edistävistä että estävistä tekijöistä. Aineisto kerättiin syksyn 2019 aikana haastattelemalla Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen eteläisen palvelualueen esihenkilöitä. Teemahaastatteluihin osallistui 16 (n=16) esihenkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutki-muksen teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaisemman tutkimuksen ja kirjallisuuden ympärille.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että esihenkilön valmentava johtaminen muodostuu organisaa-tion asettamien tavoitteiden toteuttamisesta, valmentavan toiminnan johtamisesta, valmentajana toimimi-sesta, henkilökunnan osaamisen ja kehittymisen mahdollistamisesta, itseohjautuvan työn tukemisesta, ajankohtaisen tiedon välittämisestä ja tiedon saatavuuden mahdollistamisesta sekä yhteistyön tukemisesta, vuorovaikutuksen mahdollistamisesta ja sen lisäämisestä.
Valmentavaa johtamista edistää yhtenäinen toimintastrategia ja esihenkilötyön tuki, työhön sitoutunut ja ammattitaitoinen henkilökunta, esihenkilön vahva ammattitaito sekä luottamuksellinen ja avoin keskuste-lukulttuuri.
Valmentavaa johtamista estäviä tekijöitä ovat tietojen ja taitojen puutteet, organisaation toimintatapojen puutteet ja vuorovaikutuksen puute.
Tutkimustulosten perusteella valmentavan johtamisen on tulkittu vaikuttavan lukuisilla tavoilla esihenki-löiden työhön. Valmentavan johtamisen kehittymiseen vaikuttaa esihenkilön oma motivaatio, johta-misajattelu sekä organisaation kulttuuri. Työ vaatii onnistuakseen uudistuvaa, positiivista johtajuutta koko organisaation eri tasoilla. Valmentavan johtamisen koetaan antavan keinoja ja työvälineitä esihenkilön perustyöhön. Työssä voidaan erottaa omaksi osakseen henkilöstön kehittymisen suuntaaminen, kehitty-mistä edistävän kulttuurin ja ilmapiirin luominen, kehittymisprosessin tukeminen ja omalla esimerkillä toimiminen.
Kehittämisehdotuksina esitetään organisaation työtapojen selkiyttämistä ja yksinkertaistamista sekä val-mentamista tukevan työkulttuurin vahvistamista työyhteisöissä.