Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomalaisten elintarvikkeiden brändäys Kiinassa

Heinonen, Maria (2020-03-27)

 
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma, Maria Heinonen (732.0Kb)
Lataukset: 


Heinonen, Maria
27.03.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003279505
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ovat teorian ja käytännön pohjalta parhaita käytänteitä, jotka vaikuttavat suomalaisten elintarvikkeiden brändäyksen onnistumiseen Kiinan markkinoilla. Kiinassa on maailman suurimmat kuluttajamarkkinat ruoalle ja juomalle, mikä on luonnollisesti houkuttanut myös suomalaisia yrityksiä laajentumaan kyseisille markkinoille. Suomalaisten elintarvikealan yritysten vienti Kiinaan on vielä tuore ilmiö. Jotta yritys voi hyödyntää viennissä koko potentiaalinsa, tulee kohdemaan kulttuuri ja tuotteen alkuperämaan vaikutus markkinoinnin suunnittelussa tuntea.

Vientimarkkinointiin vaikuttavat kulttuuri ja kilpailustrategiat sekä viennin konteksti. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu siten Kulttuurin vaikutus mainontaan -mallista, geneerisistä kilpailustrategioista, Kiinan elintarvikemarkkinoiden kontekstista ja suomalaisten elintarvikealan yritysten ominaisuuksista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin kahdelle suomalaiselle elintarvikealan yritykselle, jotka ovat jo laajentaneet toimintaansa Kiinaan. Molemmista yrityksistä haastateltiin kahta asiantuntijaa.

Suomalaisten elintarvikealan yritysten vientiä Kiinaan ei ole tutkittu aiemmin akateemisesti. Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että suomalaisille elintarvikkeille on Kiinan markkinoilla kysyntää ja oikeilla markkinointitoimenpiteillä markkinoilla voidaan onnistua. Erilaiset kulttuurin tuomat erilaisuudet oli opittu ottamaan huomioon yrityksen ja erehdyksen kautta. Tuloksissa ilmeni myös, että suomalaiset elintarvikealan yritykset hyödyntävät kilpailustrategianaan erikoistumista.

Tulosten avulla tunnistettiin Kiinan markkinoille laajentumista miettiville yrityksille kilpailuedut ja haasteet sekä Kiinan elintarvikemarkkinoihin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Tuloksista on nostettu suosituksia liikkeenjohdolle liittyen kohderyhmän valintaan, tuotteen alkuperämaan käyttämiseen markkinoinnissa, kulttuurin vaikutusten huomiointiin mainontaa suunniteltaessa, Kiinan digitaalisen kehityksen hyödyntämiseen ja lainsäädännön huomioimiseen liiketoiminnassa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste