Aggressiivisen verosuunnittelun estäminen : Tavoitteisiin pääseminen suhteessa raportointivelvolliselle koituvaan taakkaan
Haapala, Anna (2020-02-17)
Haapala, Anna
17.02.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175629
Tiivistelmä
Verotuksen läpinäkyvyyden tavoittelu on noussut yhdeksi merkittäväksi strategiseksi tekijäksi kansainvälisen verotuksen alalla. Yhä enemmän kansainväliset organisaatiot kehittelevät uusia aloitteita ja säännöksiä vastatakseen aggressiiviseen verosuunnitteluun oikeudenmukaisemman verotusympäristön luomiseksi. Nyt DAC6 vie sääntelyn uudelle tasolle laajentaen pakollisen automaattisen tietojenvaihdon raportoitaviin rajat ylittäviin järjestelyihin velvoittaen samalla suurta joukkoa välittäjiä ja asianomaisia verovelvollisia.
Tutkimuksessa tarkastellaan hallinnollista yhteistyötä koskevan direktiivin 2011/16/EU kuudetta direktiiviuudistusta 2018/822 (DAC6) ja sen vaikutuksia raportointivelvollisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensinnäkin, saavutetaanko DAC6:lla halutut aggressiivisten verosuunnittelukeinoja hyödyttävien järjestelyjen estämistä ja verotuksen läpinäkyvyyttä koskevat tavoitteet. Toiseksi tutkimuksessa punnitaan DAC6:n avulla saavutettavia tavoitteita raportointivelvollisille koituvaan taakkaan. Tarkastelu tapahtuu pääsääntöisesti EU-tasolla, mutta tukea tutkimuksen johtopäätöksille haetaan myös Suomen DAC6:n kansallisen tason sääntelystä.
Tutkimusongelmaa lähestytään oikeusdogmaattisesta eli lainopillisesta näkökulmasta. Tarkoitusperäopillista ja arvoperusteista tulkintaa hyödyntäen tutkimuksessa pyritään selvittämään DAC6:n tarkoitusta ja sen tosiasiallisia seurauksia peilaten niitä EU-alueella yleisesti tunnettuun arvopohjaan. Tutkimuksen ajankohtaisuuden vuoksi lähdeaineisto koostuu pääsääntöisesti kansainvälistä vero-oikeutta koskevista asiantuntija-artikkeleista, EU-oikeuden lainsäännöstä, oikeusperiaatteista ja direktiivin laadinta-aineistosta. Kansallisen tason sääntelyn lähdeaineisto muodostuu pääsääntöisesti hallituksen esityksestä sekä valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä ja perustuslakivaliokunnan lausunnosta.
DAC6:n laajuus ja tulkinnanvaraisuus tulevat aiheuttamaan haasteita niin säännösten soveltamisessa kuin implementoimisessakin. Erityisesti epäselvien tunnusmerkkien pelätään uhkaavan oikeusvarmuuden periaatetta ja johtavan yliraportointiin. Varmaa on, että DAC6 tulee aiheuttamaan muutoksia kansainvälisen verotuksen alalla. Lopulliset hyödyt ja kustannukset määräytyvät kuitenkin vasta kansallinen lainsäädännön kautta.
Tutkimuksessa tarkastellaan hallinnollista yhteistyötä koskevan direktiivin 2011/16/EU kuudetta direktiiviuudistusta 2018/822 (DAC6) ja sen vaikutuksia raportointivelvollisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensinnäkin, saavutetaanko DAC6:lla halutut aggressiivisten verosuunnittelukeinoja hyödyttävien järjestelyjen estämistä ja verotuksen läpinäkyvyyttä koskevat tavoitteet. Toiseksi tutkimuksessa punnitaan DAC6:n avulla saavutettavia tavoitteita raportointivelvollisille koituvaan taakkaan. Tarkastelu tapahtuu pääsääntöisesti EU-tasolla, mutta tukea tutkimuksen johtopäätöksille haetaan myös Suomen DAC6:n kansallisen tason sääntelystä.
Tutkimusongelmaa lähestytään oikeusdogmaattisesta eli lainopillisesta näkökulmasta. Tarkoitusperäopillista ja arvoperusteista tulkintaa hyödyntäen tutkimuksessa pyritään selvittämään DAC6:n tarkoitusta ja sen tosiasiallisia seurauksia peilaten niitä EU-alueella yleisesti tunnettuun arvopohjaan. Tutkimuksen ajankohtaisuuden vuoksi lähdeaineisto koostuu pääsääntöisesti kansainvälistä vero-oikeutta koskevista asiantuntija-artikkeleista, EU-oikeuden lainsäännöstä, oikeusperiaatteista ja direktiivin laadinta-aineistosta. Kansallisen tason sääntelyn lähdeaineisto muodostuu pääsääntöisesti hallituksen esityksestä sekä valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä ja perustuslakivaliokunnan lausunnosta.
DAC6:n laajuus ja tulkinnanvaraisuus tulevat aiheuttamaan haasteita niin säännösten soveltamisessa kuin implementoimisessakin. Erityisesti epäselvien tunnusmerkkien pelätään uhkaavan oikeusvarmuuden periaatetta ja johtavan yliraportointiin. Varmaa on, että DAC6 tulee aiheuttamaan muutoksia kansainvälisen verotuksen alalla. Lopulliset hyödyt ja kustannukset määräytyvät kuitenkin vasta kansallinen lainsäädännön kautta.