Käyttö- ja huolto-ohjeiden käyttäjälähtöisyys : Tarkastelussa metsätyökoneiden asiakasdokumentaatio
Vieri, Sofia (2019-12-17)
Vieri, Sofia
17.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748607
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121748607
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lähtökohtia metsäkoneiden käyttö- ja huolto-ohjeiden käyttäjälähtöisyyden parantamiseksi. Kohteena olivat metsäkoneiden käyttö- ja huolto-ohjeet, joita tarkasteltiin loppukäyttäjän eli asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteeseen vastattiin selvittämällä, millaisia ovat harvesterien, harvesteripäiden, ohjausjärjestelmän, mittalaitteen sekä kuormatraktorien käyttö- ja huolto-ohjeiden käyttäjät ja heidän tarpeensa sekä selvittämällä, millaisia ovat käyttäjien mielipiteet nykyisten ohjeiden käytettävyydestä. Lähtökohta oli, että käyttö- ja huolto-ohjeita koskeva palaute tulee ohjeiden laatijalle usein suodatettuna sekä se, että suuret koneet vaativat valtavan tietomäärän, joka ohjeisiin on sisällytettävä.
Käyttö- ja huolto-ohjeiden käyttäjille tehtiin kysely, johon vastasi yhteensä 16 käyttäjää. Kyselyn lisäksi tutkimuksessa haastateltiin kolmea ohjeiden käyttäjää. Saatujen vastausten pohjalta luotiin käyttäjäprofiili helpottamaan ohjeiden suunnittelua jatkossa. Käyttäjä on useimmiten keski-ikäinen mies, jolla on pitkä kokemus metsäalasta. Kävi ilmi, että käyttäjän aiempi kokemus alasta vaikutti ohjeiden käyttöön tai käyttämättömyyteen eniten. Paperisena toimitettujen ohjeiden suurimmaksi haasteeksi koettiin oikean tiedon löytymisen hitaus sekä ohjeiden liiallinen tietosisältö.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että myös elektronisessa muodossa toimitettavat käyttö- ja huolto-ohjeet helpottaisivat monen käyttäjän työskentelyä metsätyökoneen parissa. Erillisen pikaoppaan laatiminen hyödyttäisi erityisesti niitä käyttäjiä, joilla on jo pidempi kokemus alasta. Myös erillisten ja mallikohtaisten ohjeiden laatimista olisi syytä harkita tietosisällön tarkoituksenmukaisuuden parantamiseksi. Tässä yhteydessä tulisi pohtia myös sitä, pitäisikö eri käyttäjäryhmille, esimerkiksi huoltohenkilökunnalle, laatia täysin erilliset ohjeet. Käyttö- ja huolto-ohjeiden tiedon löydettävyyteen olisi hyvä panostaa esimerkiksi laatimalla kunkin ohjeen loppuun hakemisto tärkeimmistä ja keskeisimmistä termeistä. Sisältö tulee esittää tavalla, joka on ymmärrettävä myös sellaiselle, jolla ei ole pitkää kokemusta alasta. Tiedon esitystavassa on otettava huomioon, että kaikilla käyttäjillä ei välttämättä ole teknisen alan tai tietotekniikan alan koulutusta. Nämä asiat nousivat esiin yhden yrityksen dokumentaatiota tarkastelemalla, mutta niitä voidaan pitää tärkeinä minkä tahansa suuren työkoneen osalta.
Käyttö- ja huolto-ohjeiden käyttäjille tehtiin kysely, johon vastasi yhteensä 16 käyttäjää. Kyselyn lisäksi tutkimuksessa haastateltiin kolmea ohjeiden käyttäjää. Saatujen vastausten pohjalta luotiin käyttäjäprofiili helpottamaan ohjeiden suunnittelua jatkossa. Käyttäjä on useimmiten keski-ikäinen mies, jolla on pitkä kokemus metsäalasta. Kävi ilmi, että käyttäjän aiempi kokemus alasta vaikutti ohjeiden käyttöön tai käyttämättömyyteen eniten. Paperisena toimitettujen ohjeiden suurimmaksi haasteeksi koettiin oikean tiedon löytymisen hitaus sekä ohjeiden liiallinen tietosisältö.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että myös elektronisessa muodossa toimitettavat käyttö- ja huolto-ohjeet helpottaisivat monen käyttäjän työskentelyä metsätyökoneen parissa. Erillisen pikaoppaan laatiminen hyödyttäisi erityisesti niitä käyttäjiä, joilla on jo pidempi kokemus alasta. Myös erillisten ja mallikohtaisten ohjeiden laatimista olisi syytä harkita tietosisällön tarkoituksenmukaisuuden parantamiseksi. Tässä yhteydessä tulisi pohtia myös sitä, pitäisikö eri käyttäjäryhmille, esimerkiksi huoltohenkilökunnalle, laatia täysin erilliset ohjeet. Käyttö- ja huolto-ohjeiden tiedon löydettävyyteen olisi hyvä panostaa esimerkiksi laatimalla kunkin ohjeen loppuun hakemisto tärkeimmistä ja keskeisimmistä termeistä. Sisältö tulee esittää tavalla, joka on ymmärrettävä myös sellaiselle, jolla ei ole pitkää kokemusta alasta. Tiedon esitystavassa on otettava huomioon, että kaikilla käyttäjillä ei välttämättä ole teknisen alan tai tietotekniikan alan koulutusta. Nämä asiat nousivat esiin yhden yrityksen dokumentaatiota tarkastelemalla, mutta niitä voidaan pitää tärkeinä minkä tahansa suuren työkoneen osalta.