Osakemarkkinatuottojen vaikutus kuluttajaluottamukseen ja sosioekonomisiin ryhmiin : Aikasarja-analyysi Suomen osakemarkkinoiden ja kuluttajaluottamuksen välillä

Pro gradu -tutkielma

Kuvaus

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia kuluttajaluottamuksen yhteyttä osakemarkkinoihin. Ensisijainen tavoite on selvittää kuluttajaluottamuksen ja sosioekonomisten ryhmien kuluttajaluottamusten ennustettavuutta osakemarkkinatuottojen avulla. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu osakemarkkinoiden kehityksen ennustavan kuluttajaluottamusta Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Lisäksi demografisten tekijöiden vaikutuksia kuluttajaluottamukseen on todettu ainakin Yhdysvalloissa. Kyseisten vaikutusten tutkiminen on tärkeää myös Suomessa. Kuluttajaluottamus kartoittaa kuluttajien näkemyksiä taloudesta ja sen sanotaan korreloivan monien kansantalouden osien, kuten yksityiskulutuksen kanssa. Tutkimuksessa käytetään aineistoina Helsingin pörssin painorajoitettua osakeindeksiä sekä Tilastokeskuksen kuluttajaluottamusindikaattoreita ajalta 2019–2022, joka on poikkeuksellinen aikaväli taloudessa mm. koronapandemian takia. Kuluttajaluottamuksen vaihtelu vuodesta 2019 lähtien on pitkän aikavälin keskiarvoa suurempaa ja sen historian negatiivisin pistelukema on vuodelta 2022. Aikasarjat muodostetaan kuluttajaluottamusten sekä osakemarkkinatuottojen aineistoista. Tutkimusmenetelminä käytetään Grangerin kausaalisuus- ja korrelaatiotestejä. Korrelaation avulla tutkitaan aikasarjojen yhteisvaihtelua ja Grangerin-kausaalisuustestin avulla selvitetään kuluttajaluottamuksen ennustettavuutta osakemarkkinatuottojen avulla. Grangerin kausaalisuustesti on kahdensuuntainen testi, joten tavoitteena on myös selvittää, voidaanko kuluttajaluottamuksen avulla ennustaa osakemarkkinoiden tuottoja. Saadut tutkimustulokset kertovat osakemarkkinatuottojen ja kuluttajaluottamuksen välisestä positiivisesta korrelaatiosta. Myös Suomessa osakemarkkinatuottojen havaitaan ennustavan kuluttajaluottamusta, mutta kuluttajaluottamus ei ennusta osaketuottoja eli tuloksena on yhdensuuntainen Granger-kausaalisuus. Sosioekonomisten ryhmien kuluttajaluottamukset vaihtelevat toisistaan suuresti ja eroja on paljon niin korrelaation kuin Granger-kausaalisuuden osalta. Sosioekonomisten ryhmien luottamuseroja löytyi tekijöistä kuten kuinka pitkällä viiveellä osaketuotot vaikuttivat luottamukseen, kuinka vahva vaikutus oli ja löytyikö tuottojen kanssa positiivista vai negatiivista korrelaatiota. Tulokset kertovat, että osakemarkkinoilta saatavaa informaatiota hyödynnetään talouden arvioinnissa. Sosioekonomiset ryhmät hyödyntävät saatavaa informaatiota eri tavoin sekä eripituisin viivein.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi